استاد پژوهشی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور گفت: خشکی درختان بلوط یک فاجعه و خطر بزرگ برای منابع طبیعی کشور محسوب شده که برای جبران و پیشگیری از آن باید فکر و چاره ای اندیشید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


دکتر منصور عبایی ضمن برشمردن ضرورت حفظ و احیای جنگل ها و اهمیت آن در کره زمین چگونگی برخورد علمی با این پدیده را برای کارشناسان حاضر در جلسه عنوان کرد.


وی گفت: دو عامل بیماری ذغالی بلوط و آفات چوبخوار از عوامل مهم خشکیدگی بلوط بشمار می رود که البته آفات و بیماری ها به تنهایی نمی توانند علت وقوع این پدیده باشند.

وی تاکید کرد: عواملی نظیر تغییرات اقلیم، تخریب جنگل، شخم زیر اشکوب و خشکسالی های پی در پی نقش موثری در تشدید عوامل بیماریزای درختان بلوط دارند.

استاد پژوهشی موسسه تحقیقات گیاه پژشکی کشور خاطرنشان کرد: بیماری ذغالی بلوط باعث سیاه شدن و پژمردگی درخت و در نهایت خشکیدگی کامل آن می شود که چاره آن تنها ریشه کن کردن درخت بوده و در مورد آفات چوبخوار هم می توان با کفبرکردن آن را برطرف کرد.

وی گفت: در مجموع انتظار می رود نگرش متفاوتی به این مبحث صورت گرفته و با همکاری مردم، مسوولین، تخصیص اعتبارات لازم و دعوت از کارشناسان دانشگاهی و مرکز تحقیقات راه های برون رفت از این مشکل را پیدا کرد.

کاهش بارندگی ها، بروز خشکسالی و همین طور ورود ریزگردها مدتی است که پدیده خشکیدگی بلوط در مناطقی از استان کرمانشاه و دیگر مناطق کشور را به دنبال داشته است./س

برچسب ها: کرمانشاه ، کشور ، درختان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.