مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه، با اشاره به آغاز ماه مبارک رمضان و افزایش مصرف فرآورده های گوشتی و لبنی، از مردم خواست نکات بهداشتی را رعایت کرده و مواد مورد نیاز را از مراکز معتبر خریداری نمایند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

دکتر نادر پرور کرمانشاه گفت: در ماه رمضان مصرف فرآورده های دامی از جمله گوشت قرمز، گوشت سفید، شیر و دیگر محصولات لبنی افزایش می یابد که به دنبال آن احتمال شیوع بیماری های مشترک انسان و دام نیز بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: با افزایش دمای هوا احتمال فعالیت کنه ها که از عوامل اصلی انتقال بیماری بین دام و انسان است نیز بیشتر می شود.

به گفته این مقام مسئول بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از جمله بیماری های شایع مشترک بین انسان و دام است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه این بیماری می تواند از طریق نیش مستقیم کنه ترشحات و خون دام های آوده به انسان منتقل شود.

وی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه در خصوص این بیماری، از مردم خواست گوشت مورد نیاز خود را از مراکز معتبر با مهر دامپزشکی خریداری نمایند و از مصرف گوشت کشتارهای خیابانی و کنار جاده ای پرهیز کنند و همچنین گوشت خریداری شده را 24 ساعت در یخچال نگهداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: به دامداران نیز توصیه می شود هر 15 روز یک بار بدن دام و جایگاه نگهداری آن را سم پاشی کنند و از تسهیلات طرح های توسعه کشاورزی نیز برای بهسازی و نوسازی جایگاه های نگهداری دام خود استفاده کنند.

پرور در خصوص اقدامات اداره کل دامپزشکی استان برای مقابله با این بیماری هم یادآوری کرد: سم پاشی مهمترین اقدام در این خصوص است، اما از انجاییکه جمعیت دامی استان فراوان است و تنها در مناطق پر خطر مرزی سم پاشی توسط دامپزشکی انجام می شود.

به گفته این مقام مسئول بیماری باکتریایی تب مالت نیز از جمله شایع ترین بیماری های مشترک انسان و دام است که از طریق فرآورده های دامی خام از جمله گوشت و شیر به انسان منتقل می شود و در این فصل شیوع فراوانی دارد.

وی گفت: این بیماری بین همه دام ها از جمله گاو، گوسفند، بز و ... دیده می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در خصوص اقدامات این اداره کل برای پیشگیری از تب مالت هم گفت: از اول تیر ماه تا پایان شهریور حدود یک میلیون راس دام در استان علیه این بیماری واکسینه حواهند شد./س

برچسب ها: کرمانشاه ، بیماری ، تب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.