آیدا صغری پور، پژوهشگر دانشگاه تهران در گفتگو با
خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: در سال 1920 الیاف آزیست به عنوان ماده ی اصطکاکی برای ساخت انواع لنت ترمز خودرو انتخاب شد اما سالها بعد اثبات شد که این ماده اثرات زیان باری بر محیط زیست و سلامت بشر دارد و موجب بروز بیماری هایی نظیر سرطان ریه می شود به همین دلیل استفاده از آزبست در سال 1379 در ایران ممنوع شده است.
وی افزود: مصرف غیر قانونی آزیست تا حدی بالا است که در حال حاضر میزان آزبست موجود در شهر تهران نزدیک به 50 برابر حد مجاز است.
صغری پور تصریح کرد: در لنت ترمز بدون آزبست معمولا از یک یا چند نوع الیاف جهت جایگزینی استفاده می شود چنانچه در الیاف پلیمری طبیعی ضایعات محصولات کشاورزی به عنوان مواد ارزان قیمت، فراوان و قابل قبول از نظر زیست محیطی است و به عنوان پر کننده در ساخت کامپوزیستها به کار می رود.
وی اظهارداشت: البته با استفاده از مواد لینگو سلولزی در ساخت لنت ترمز متوسط ضریب اصطکاک بالاتر و پایدارتری حاصل می شود./ح