ديويد مك مايكل ، مشاور ارشد اسبق سازمان جاسوسي آمريكا در جديدترين اظهارات خود به بررسي موضوع توافق مقامات امنيتي آمريكا با يك شركت خصوصي به منظور دسترسي به اطلاعات شخصي شهروندان اين كشور و تداوم جاسوسي هاي مخفيانه پرداخته است .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تي وي ، مك مايكل معتقد است كه مقامات امنيتي آمريكا هنوز هم نمي خواهند به رسوايي هاي شنود كردن مكالمات مردم كه پيش از اين اسنودن آن را فاش كرده بود پايان دهند و حتي اكنون مدعي اين موضوع هستند كه اقدام آنها كار مثبت و كاملا درستي است.

مك مايكل در پاسخ به اين سوال كه چرا در روزهاي اخير خبري مهم از بابت رسوايي اسنودن در جهان و آمريكا شنيده نمي شود و به نظر آمريكا به نوعي با تسلطش بر بنگاههاي خبري آن را مخفي نگه داشته است ، گفت : در واقع از صد و پنجاه سال قبل كه خطوط تلگراف در آمريكا مرسوم شده بود نيز مقامات آمريكايي باور به اين موضوع داشته اند كه خطوط ارتباطي همواره بايد تحت مراقبت و نظارت آنها رد و بدل شده و اين موضوع را در بين خود يك هنجار به حساب آورده اند.

اين اقدام (دسترسي مخفيانه به اطلاعات) ريشه در باور مقامات آمريكايي دارد كه اكنون تلاش مي كنند تا با استبداد جهاني خود بر كشورهايي كه بر آنها تسلط دارند به آنها نيز بگويند كه شنود كردن مكالمات شخصي مردم و زير نظر نگه داشتن آنها از هر حيث وظيفه قانوني و معقول دولتمردان اين كشور بوده و ديگر كشورهاي جهان نيز بهتر است با درك اين موضوع تلاش كنند تا آمريكا را الگوي خود در اين زمينه ها قرار دهند.

نكته عجيبي كه اكنون شاهد آن هستيم سكوت معنادار بسياري از كشورهاي جهان و حتي مطبوعات آنها در قبال رسوايي فاش شده از جانب اسنودن است ، جاييكه مي بايست اين اقدام آمريكايي ها به شدت محكوم شده و منجر به انزواي اين ابر قدرت پوشالي شود.

در زمان جنگ سرد ،‌ آمريكا به شدت شوروي سابق را به سبب انزواي مردم اين كشور محكوم مي كرد و همواره مدعي آن بود كه كشورش هرگونه آزادي را براي مردمش منطقي و معقول تلقي كرده و هيچگاه به حقوق مردم كشورش توهين نخواهد كرد ،‌اما اكنون واقعيتي كاملا متضاد با آنچه كه اكنون شاهد آن هستيم ، رخ داده است .

آمريكا كه زماني خود را سمبل آزادي بيان در جهان مي دانست اكنون به كشوري ايزوله مبدل شده كه دخالت در امور شخصي مردم كشورش را يك كار درست و منطقي مي داند و عنوان مي كند كه در اين راستا نه تنها از كشوري عذرخواهي نمي كند ، بلكه به بهانه ايجاد فضاي امن براي مردم كشورش به اين نوع راهكارها ادامه مي دهد.

در واقع مسئله دسترسي به مطالب و ارتباطات شخصي مردم توسط دولتمردان آمريكا حكايت از آن دارد كه اشتهاي دسترسي نامحدود آنها به مطالبي كه قطعا نيازمند دخالت آنها نيست ،‌ آرزوي هميشگي مردان سياسي كشوري است كه آزادي را همواره شعاري در اداره كشورشان تلقي مي كنند.
مك مايكل در پاسخ به خريد يكسري تجهيزات ويژه شنود از يك شركت خصوصي براي دسترسي بيشتر به اطلاعات مردم تصريح كرد : شركت "گلوبال كراسينگ" يكي از پيشتازان توسعه فيبر نوري در جهان محسوب مي شود كه از ابتداي دهه 90 ميلادي در اين زمينه فعاليت داشته است و توانسته نسل جديدي از ارتباطات را در جهان توسعه دهد اما اكنون خبر توافق اين شركت با مقامات آمريكايي به شدت نگران كننده تلقي مي شود.
اقدام اين شركت براي قرار دادن تمامي اطلاعات شخصي مردم در اختيار دولت آمريكا حاكي از وجود فضايي بسته در ميان اقتصاددانان آمريكا است كه در مقابل چنين درخواستي از جانب مقامات امنيتي هيچگونه قدرت مقابله نداشته و به ناچار تمامي تلاش هاي خود در خلال بيش از دو دهه فعاليت را به راحتي دراختيار آنها قرار مي دهند.
مك مايكل در پاسخ به آخرين سوال مطرح شده در اين خصوص كه اكنون واقعيت پيش رو چيست و وضعيت خفت بار جاسوسي در آمريكا به كدام سمت مي رود ، عنوان كرد : در واقع تمامي كشورهاي جهان از جمله اتحاديه اروپا ، چين ،‌روسيه و حتي شهروندان آمريكا در خصوص جاسوسي هاي آمريكا اطلاعات بسياري دارند و به شدت آن را محكوم مي كنند.
اما شايد سوال اصلي ديگر كه در ذهن بسياري تداعي شده آن باشد كه آمريكا با اين اقدامات خود كه موجب كاهش اعتبارش در عرصه جهاني شده ، به دنبال چيست ؟
اين موضوع نشان از اشتهاي پايان ناپذير مسئولان امنيتي آمريكا در زمينه جاسوسي است كه بيشترين بودجه دولتي را در اين كشور به خود اختصاص داده اند  و سوابق تاريك اين كشور نشان مي دهد كه براي آنها هيچگاه امينت مردم جهان چه در اين كشور و يا هرگوشه از جهان اهميتي ندارد ، البته آنها اين اقدامات شرورانه خود را هموراه بر اساس نام هايي همچون امنيت ملي و يا كلمات مشابه به مردم معرفي مي كنند تا از جانب مردم كشورشان با برخورد منفي مواجه نشوند.
در پاپان اظهاراتم نياز است تا جمله اي معروف از ژاك الول ، فيلسوف فرانسوي كه پنجاه سال قبل به آن اشاره كرده را ايراد كنم.
الول در جمله اي مي گويد :با ورود هر گونه فناوري نوين به جامعه مدني ، سواي از آنكه اين تكنولوژي چقدر مي تواند براي مردم مفيد باشد ، راههاي بسياري نيز براي سوء استفاده هاي شيطاني  از آن وجود دارد."قطعا با ان جمله مي توان تاحدودي دليلي قانع كننده براي اينكه چرا كماكان جاسوسي تلفني در جهان ادامه دارد ، بيان كرد.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار