مسجد "شصت گنبد" بزرگترين مسجد تارخي بنگلادش و يكي از تاثير‌گذارترين بناهاي معماري در شبه قاره هند است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ "مسجد شصت گنبد" بزرگترين مسجد تاريخي بنگلادش و يكي از تاثيرگذارترين بناهاي معماري در شبه‌قاره هند است كه توسط خان جهان علي در قرن 15 ساخته شد.
روي اين مسجد 77 نيم گنبد در هفت رديف يازده تايي و يك گنبد در هر گوشه قرار گرفته است كه رقم واقعي گنبدها را به 81 مي‌رساند.
چهارگمبدي كه در هر گوشه قرار گرفته دو نيمه در هر بخش مسجد به وجود آورده است تمام گنبدهاي اين مسجد از داخل تزئين شده و نماي طاقداري به فضاي داخلي داده‌اند.

مسجد شصت گنبد داراي ديوارهايي بوده كه ضخامت غير‌عادي و با آجر پوشيده شده و سبك معماري سلسله تخلق ساخته شده است.
در چهار گوشه مسجد چهار برج مدور قرار گرفته اين برجها به سمت بالا مي‌روند باريك‌تر مي‌شود و اتاقكي در آخرين طبقه آنها قرار گرفته است.
اتاق بالايي دو برج غربي داراي چهار پنجره است در حاليكه اتاق‌هاي برج‌هاي شرقي دو پمجره دارند.


فضاي داخلي اين مسجد به واسطه ستون‌هاي بلند و باريك به راهرو‌ها و فواصل بين ستون تقسيم شده و شصت ستون دارد كه در 10 رديف شصت ستون قرار گرفته است.
تمام ستون در دوره‌ي مرمت مسجد مورد مرمت قرار گرفته‌اند و پوشش خارجي آن تغيير كرده است تنها يك ستون بدون پوشش مانده كه يك سنگ سياه را به نمايش گذاشته است.
مسجد شصت گنبد بنگلادش با آجر  و سفال آراسته شده مساحت تدعي كننده 60 در 40 متر بوده و سبك معماري ان تداعي‌كننده مساجد دوران پيش از مغول بنگال است ديوار غربي مسجد داراي محراب‌هاي با 10 اطاق بوده محراب مركزي به طور كامل از سنگهاي سياه ساخته شده و بيشتر نقش و نگارهاي تزئيني آن از بين رفته اما بيشتر آن در شرايط رو به زوال حفظ شده است.


در رابطه با علت نامگذاري اين مسجد سه نظريه مختلف وجود دارد اين مسجد 60 مناره ندارد اما نام آن شصت مناره است تخستين نظريه اظهار مي‌دارد كه نام اصلي اين مسجد سقف گنبد بوده كه بعد به شصت گنبد تغيير نام داده است نظريه دوم اظهار مي‌دارد كه نام شصت كنبد تحريف شده تام اصلي هفت گنبد است.
شايد محتمل‌ترين نظزيه اين باشد كه شصت گنبد ستون باشد چرا كه تعداد كل ستونهاي اين مسجد به 60 ستون مي‌رسد.
گفتني است؛ اين مسجد در حال حاضر در فهرست ميراث جهاني يونسكو قرار دارد.

گزارش از مرضيه امير
برچسب ها: گنبد ، رمضان ، معماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار