زنجان از استان‎ها پیشرو در زمینه مولدهای مقیاس کوچک در کشور است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای زنجان در نشست خبری گفت : صنعت برق استان از سه بخش تولید، توزیع و انتقال تشکیل شده که هر سه بخش در استان در حال فعالیت است که انتقال برق به عهده برق منطقه‏ای و توزیع برق بر عهده شرکت توزیع استان می‌باشد.

چهل‌امیرانی با اشاره به ساماندهی دکلهای موجود در شهر، افزود: کل دکلهای موجود در داخل شهر که به صورت مشبک است حذف می‌شود و دکل‌ها به صورت تلسکوپی و تک‌پایه ایجاد می‌شود که این کار یکی از کارهای ماندگار است و اعتبار مورد نیاز آن 8 میلیارد تومان می‌باشد که در فاز اول 2 میلیارد تومان برای این امور هزینه شده است.

وی با اشاره به تعریف مولدهای مقیاس کوچک، عنوان کرد: اگر تولید برق زیر 25 مگاوات باشد مولد مقیاس کوچک محسوب می‌شود و 25 مگاوات به بالاتر در رنج نیروگاه قرار میگیرد. برای مولدهای مقیاس کوچک در استان زنجان با حضور بخش خصوصی حدود 360 مگاوات موافقت‌نامه اصولی توسط برق منطقهای و توانیر به سرمایهگذارها صادر شده که 74 مگاوات آن در حال احداث است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای زنجان ادامه داد: یکی از حمایت‏های وزارت نیرو در زمینه مولدهای مقیاس کوچک در شهرکهای صنعتی این است که شهرکهای صنعتی مکلف هستند در این راستا 2000 متر زمین رایگان در اختیار قرار دهند.

چهل‌امیرانی با اشاره به مزایای مولدهای مقیاس کوچک، اظهار کرد: مولدهای مقیاس کوچک توجیه اقتصادی برای سرمایهگذار داشته و همچنین هزینه کمتری برای سرمایهگذار دارد و به دلیل نزدیک بودن محل تولید و مصرف، تلفات انرژی کمتری نیز دارند.

وی در ادامه عنوان کرد: 74 مگاوات از مولدهای مقیاس کوچک در حال احداث است و بخشی از آن نیز تمام شده است که 2 واحد در شهر تخصصی روی راهاندازی شده و آماده اتصال به شبکه است که این 74 مگاوات یک پتانسیل اضافی است که در استان ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای زنجان با اشاره به تلفات انرژی، خاطرنشان کرد: هر چه محل مصرف از محل تولید دورتر باشد بخشی از تولید به صورت حرارت تلف می‌شود که این امر اجتنابناپذیر است و نزدیکی به محل مصرف باعث کاهش تلفات می‌شود که اتلاف انرژی برق زنجان 05/2 است که این امر کمتر از میانگین متوسط کشوری که 42/3 است، می‌باشد./س

 

برچسب ها: زنجان ، مولد ، مقیاس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.