کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان رفسنجان گفت : قند این مواد شیرین ، ساده است و سریع جذب بدن می شود که در طول روز باعث افت شدید قندخون و در نتیجه گرسنگی می شود.

صغری فاتحی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان با بیان اینکه مصرف این دوماده غذایی فقط چاق کننده است گفت : در دین مبین اسلام توصیه شده در طول ایام روزه داری از مواد شیرین طبیعی پر خاصیتی مثل کشمش ، عسل و خرما استفاده شود.

وی مزیت مواد طبیعی مانند کشمش،عسل و خرما را دارا بودن قند میوه و مواد مغذی پتاسیم ، منیزیم و فیبر دانست و گفت : این املاح دیرتر جذب بدن و فرد کمتر دچار گرسنگی می شود .

فاتحی افزود : فرد روزه دار بهتر است در طول یک شبانه روز سه وعده غذایی سحری ، افطاری و شام را برای تغذیه مناسب بدن تدارک ببیند تا دچار مشکلات از قبیل افزایش وزن ، قند ، چربی و فشار خون و مشکلات گوارشی نشود .

وی مهمترین وعده غذایی ماه رمضان را سحری دانست و با تاکید بر ضرورت غنی بودن سحری افزود: این وعده می تواند شامل انواع پلو ، خورشت ، گوشت قرمز و سفید (ماهی و مرغ ) با مقداری ماست و سبزی یا سالاد باشد.

کارشناس تغذیه افزود : در وعده غذایی سحری از غذاهای چرب و سرخ کردنی و همچنین غذاهای خشک مثل کوکو ، کتلت ، جوجه کباب و مایعات قهوه و چای پر رنگ استفاده نکنید زیرا مصرف این مواد در طول روز تشنگی را موجب می شود.

وی به روزه داران توصیه کرد : بلافاصله پس از صرف سحری نخوابید و حداقل نیم ساعت بعد از آن دراز بکشید در غیر این صورت غذا از معده به مری برگشته و اختلالات گوارشی را در پی خواهد داشت.

خانم فاتحی به استفاده از غذاهای سبک مثل نان،پنیر،سبزی،سوپ یا آش رقیق و شیربرنج را در وعده ی افطار تاکید و خاطرنشان کرد : در این وعده غذایی از خوردن آش غلیظ رشته و نوشابه های گازدار ،زولبیا و بامیه پرهیز شود.

این کارشناس وعده ی سوم یک روزه دار را شام معرفی و عنوان کرد :حداقل یکساعت پس از صرف افطار، غذاهایی مانند نان وغلات، گوشت ، لبنیات وسبزیجات استفاده کنید و تا قبل از خواب یک لیوان شیر یا دو لیوان دوغ ویا دو عدد میوه میل کنید.

چرا ممکن است روزه دار سردرد شود؟

کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان رفسنجان کم آبی، کاهش قند خون، گرسنگی و استراحت ناکافی را از عوامل سردرد در طول روزه داری برشمرد و افزود: این عوامل بدلیل قطع مواد کافئین دار ونیکوتین دار مثل قهوه و چای پررنگ وسیگار بوجود می آید .

فاتحی خاطرنشان کرد : مصرف میوه جات مثل آلو و انجیر و استفاده از یک قاشق غذاخوری روغن زیتون در سالاد و همچنین استفاده6 تا 8 لیوان مایعات (شیر،دوغ،آبمیوه طبیعی ،چای کمرنگ و آبجوش-نبات) می تواند از بروز تشنگی در طول روز جلوگیری کند.

وی یادآور شد : افراد مبتلا به بیماریهای دیابت،فشارخون و خانمهای باردار در صورت تصمیم به روزه داری قبل از روزه گرفتن با پزشک معالج خود در این خصوص مشورت کنند./س

مریم رضایی

برچسب ها: مصرف ، زولبیا ، بامیه ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.