متخصصان علم تغذیه ماهی را به عنوان غذای سلامتی می شناسند و به رغم رشد قابل توجه مصرف، همچنان سرانه خوراک آن در استان ماهی خیز کرانه خزر نسبت به استانداردها پایین است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  گرگان ، با وجود اینکه که متخصصان علم تغذیه، ماهی را به عنوان غذای سلامتی می‌شناسند و مصرف آن را برای درمان بیماری‌های قلبی، عروقی و عصبی توصیه می‌کنند، اما این غذای سالم، سهم ناچیزی در سبد غذایی ما دارد و در سفره‌های ایرانی، به ندرت یافت می‌شود.

با توجه به آمارهای ارائه شده، سرانه متوسط مصرف ماهی و سایر آبزیان در ایران حدود 7/7 کیلوگرم و در جهان 4/16 کیلوگرم است و این درحالی است که این رقم در برخی کشورها مانند ژاپن، مالدیو و چین، به طور میانگین بیش از 70 کیلوگرم برای هر نفر در سال عنوان شده است.

سرانه مصرف ماهی در گلستان با رشد قابل توجه به 7.5 کیلوگرم رسیده و مدیرکل شیلات گلستان امیدوار است این سرانه در سال جاری و آتی به 10 کیلوگرم نیز برسدد.

علی اکبر پاسندی گفت: سال گذشته مصرف سرانه ماهی در استان هفت کیلوگرم بوده است و این میزان در سال آینده به 10 کیلوگرم یعنی سرانه استاندارد خواهد رسید.

وی عنوان کرد: در حال حاضر سالانه 20 هزار تن ماهی در استان تولید می شود که 18 هزار تن پرورشی و دو هزار تن دریایی است و از این میزان فقط 12 هزار تن در استان مصرف می شود و مابقی به سایر استانها ارسال می شود.

روشن پور کارشناس ارشد تغذیه می گوید: ماهی به دلیل داشتن امگا 3 سرشار از مواد مغذی بوده و برای سلامت افراد مناسب است و مصرف ماهی‌ مانع از بروز سرطان پوست و سوختگی‌های جلدی که مختص تابستان است، می‌شود.

وی مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ را برای رشد سلولهای عصبی، جلوگیری از لخته شدن خون، کمک به انعطاف پذیری شریان‌های حیاتی و جلوگیری از انسداد عروق و سکته‌های قلبی مهم ارزیابی کرد.

روشن پور خاطرنشان کرد: ماهی همچنین حاوی مواد ایمنی زا و حفاظت کننده ریه است و از این حیث برای جلوگیری از اثرات مخرب سیگار موثر بوده و مصرف آن در افراد سیگاری بیشتر توصیه می‌شود.

وی در ادامه گفت: مصرف ماهی در به تاخیر انداختن سرطان و جلوگیری از پیری نیز موثر است و از این حیث می توان گفت که خاصیت ضد پیری دارد.

محققان و دانشمندان علوم پزشکی معتقدند که مصرف مواد غذایی کاملا طبیعی و سالم در فصل گرم تابستان، هم رفع عطش کرده و هم ابتلا به گرمازدگی و یا بیماری‌های دیگر را کمتر می‌کند./س

برچسب ها: ماهی ، خزر ، تابستانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.