مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از برداشت 3500 تن محصول کلزا در استان در سال زراعی جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، سلیمانی در حاشیه جشن برداشت کلزا در دشت تبریز، با بیان اینکه در سال زراعی جاری يک هزار و 550 هکتار از اراضي استان زير کشت کلزا رفته بود اظهارکرد: سال گذشته 2400 تن کلزا از مزارع آذربایجان شرقی برداشت شده بود که به دلیل شرایط مساعد آب و هوایی ومدیریت صحیح آبیاری ومبارزه با آفات و علف های هرز شاهد افزایش 45 درصدی تولید کلزا در استان نسبت به سال گذشته هستیم.

وی با بیان اینکه هدف از کاشت کلزا نه تنها تامين نياز کارخانه هاي توليد روغن کشي، بلکه برقراري يک تناوب زراعي مناسب با گندم است تاکید کرد: تناوب زراعي، پايداري توليد و استمرار افزايش عملکرد را به دنبال دارد. مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان افزود: کلزا با توجه به تقدم برداشت در مقايسه با گندم، زمينه لازم براي کشت دوم محصولات تابستانه را فراهم مي کند.

سلیمانی بهترين تناوب زراعي کلزا را کاشت آن بعد از غلات ذکر کرد و گفت: در تناوب زراعي سه ساله کاشت کلزا ميان دو محصول در نظر گرفته مي شود. وي افزود: اولين محصول در اين نوع تناوب بايد به محصولي اختصاص داده شود که داراي مقاومت کامل به بيماري ساق سياه باشد.

سلیمانی با اعلام اينکه شهرستان تبريز با850 هکتار و شهرستان اسکو با600 هکتار، بيشترين سطح کشت محصول کلزا را به خود اختصاص داده اند، برآورد توليد اين محصول را در سال جاري سه هزار و 500 تن اعلام کرد.

وی با اشاره به اينکه خريد دانه کلزا در استان با قیمت توافقی هفده هزارو پانصد هزار ریال انجام می گیرد افزود: کلزا در بين دانه هاي روغني از درصد روغن بالايي برخوردار بوده و همچنين يکي از بهترين گزينه ها جهت توليد شهد براي زنبور عسل بوده و در توسعه صنعت زنبورداري مي تواند نقش مهمي را ايفا کند./س

برچسب ها: برداشت ، محصول ، کلزا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.