رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: بیماری میاز که چندی قبل چندین گوزن زرد ایرانی را از بین برد، قابل ریشه کن شدن نیست و تنها باید با پایش از ایجاد آن جلوگیری کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، محمدجواد محمدی زاده در نشست خبری در منطقه حفاظت شده کرخه در استان خوزستان در خصوص بیماری «میاز» که باعث تلف شدن چندین راس گوزن زرد ایرانی در این سایت شد، اظهار کرد: سایت کرخه به لحاظ اهمیت و امنیت جزو بهترین سایتهای حفاظت شده ایران است.

وی افزود: گوزن زرد ایرانی نیز به علت زیبایی، قدمت، زکاوت، هوش بالا و نقش مهمی که در چرخه حیات دارد برای این سازمان از اهمیت بالایی برخوردار است. خوشبختانه وقتی بیماری میاز که بر اثر نیش مگسی به همین نام به وجود می آید شیوع پیدا کرد در سایت حفاظت شده کرخه اقدامات خوبی برای مقابله با آن صورت گرفت. اصولا در این منطقه ساز و کاز مطلوبی برای مقابله با بیماری ها وجود دارد.

محمدی زاده ادامه داد: از یک ماه قبل که این بیماری شیوع پیدا کرد تلاشهای خوبی در سایت حفاظت شده کرخه انجام شد و خوشبختانه این بیماری با کمترین میزان تلفات در منطقه مهار شد. به نظر می رسد مخاطب اصلی این مگس، گوزن های زرد ایرانی بودند که البته این مگس در سایر نقاط جهان نیز تلفاتی از میان گوزن ها می گیرد.

معاون رئیس جمهور عنوان کرد: یکی از اقدامات مناسب صورت گرفته برای مقابله با این بیماری، ایزوله کردن منطقه و محدود کردن این بیماری در تنها 200 هکتار از این سایت بود. اگر مراقبت های صورت گرفته نبود این بیماری نه تنها کل سایت کرخه که بسیاری از نقاط کشور را می توانست تحت تاثیر قرار دهد و به دام ها و انساانها نیز آسیب می زد.

محمدی زاده تاکید کرد: با وجود اینکه تلفات این بیماری در روزهای اول زیاد بود ولی این تلفات در آخرین روزهای شیوع بیماری به شدت کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه بیماری شیوع پیدا کرده در سایت کرخه در سطح استان مهار شد و به یک موضوع ملی تبدیل نشد، عنوان کرد: به دلیل اینکه منطقه به خوبی ایزوله شد موضوع به یک فراخوان و ستاد ملی منجر نشد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به اینکه به هیچ وجه از هجوم این مگس به گونه های مختلف حیوانی نمی توان جلوگیری کاملی به وجود آورد، عنوان کرد: باید پایش در سطح منطقه را به صورت همیشگی ادامه دهیم و هر گزارشی که ارائه می شود اگر به صورت مشکوک و قطعی باشد را نیز با حساسیت بالا رسیدگی کنیم. ضمن اینکه با وجود اینکه تجهیزات مورد نیاز در سایت کرخه مطلوب هستند ولی باید به سمت تقویت آنها پیش برویم.

محمدی زاده ادامه داد: برای تامین داورهای مورد نیاز برای مقابله و جلوگیری از این بیماری نیز یک بسیج عمومی در سطح کشور ایجاد شد ولی به علت ضعف در ساختار بهداشتی مناطق، امکان ریشه کنی بیماری میاز وجود ندارد. اگر به هر دلیل سازمان محیط زیست و دامپزشکی به دارو نیاز داشتند ما این آمادگی را داریم که برای ساخت یا واردات این نوع دارو اقدامات اساسی انجام دهیم.

وی با اشاره به بازید خود در منطقه حفاظت شده کرخه و بررسی مناسب صورت گرفته عنوان کرد: اگر در جمع بندی های خود مواردی جدی وجود داشت آن را در جلسه فردای هیئت دولت مطرح می کنیم.

معاون رئیس جمهوری در پاسخ به این مسئله که چرا یک بسیج عمومی در کشور برای جلوگیری از بیماری میاز صورت نگرفت، عنوان کرد: نیاز به تشکیل ستاد ملی وجود نداشت ولی برخی کارشناسان از سایر کشورها برای مقابله با این بیماری بسیج شدند و ما را کمک کردند. آنها آخرین یافته های خود برای مقابله با این مگس را به کارشناسان ما منتقل کردند.

محمدی زاده با اشاره به اینکه به هیچ وجه این بیماری را یک مسئله کوچک به حساب نیاوردیم، تاکید کرد: اگر این بیماری به خارج از محدود 200 هکتار محصور شده سرایت می کرد بی شک نیاز به تشکیل ستاد ملی برای مقابله با آن وجود داشت ولی سازمانهای محیط زیست و دامپزشکی احاطه کاملی روی این بیماری داشتند و اقدامات خوبی برای مهار آن انجام دادند.

 مگس میاز كه عامل شيوع بيماري به نام «مياز» در جانوران است در زيستگاه کرخه، بخش سر و گردن گوزن زرد ایرانی را مورد هدف قرار داده است. «میاز» نوعی مگس است که بر روی بافت بدن حیوانات وحشی می‌نشیند و هزاران تخم برروی بدن میزبان وارد می‌کند که وقوع این فرایند در مدت سه روز باعث مرگ جانور میزبان می‌شود.

این مگس 104 گونه است که فقط 20 گونه آن قادر به از بین بردن حیوانات است. مگس میاز بر روی حیوانات تخم گذاری می‌کند و ظرف حداکثر سه روز حیوان را از بین می‌برد؛ ولی این تخم‌ها در عرض 12 ساعت تبدیل به چند میلیون کرم می‌شوند و حیوان را از بین می‌برند. این کرم‌ها به سرعت تبدیل به شفیره و شفیره‌ها به سرعت تبدیل به مگس میاز شده و به عبارتی در عرض چند روز آنها به صورت میلیاردی تکثیر می‌شوند.

به عبارتی هر کدام از لاشه های حیوانات تلف شده در صورت معدوم نشدن، امکان ایجاد میلیونها نوع از این مگس را دارند که به شدت خطرناک هستند.

این بیماری هم اکنون در منطقه حفاظت شده کرخه مهار شده است.

معاون رئیس جمهور از سه راس گوزن زرد ایرانی زنده گیری شده در این منطقه نیز دیدن کرد./س

برچسب ها: بیماری ، میاز ، ریشه کن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.