رییس موزه های استان سیستان و بلوچستان با اشاره به راه اندازی فاز دوم موزه پست و ارتباطات، از آمادگی پذیرش فرهنگدوستان و گردشگران در این مجموعه فرهنگی - تاریخی خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه  خبرنگار ان زاهدان ، محمد حیدری افزود: موزه پست و ارتباطات از جمله مهمترین بناهای دولتی باقی مانده در هسته اولیه این شهر محسوب می شود. این بنا همزمان با اولین سالهای شکل گیری شهر نوپای زاهدان احداث شده است.

حیدری که خود مجری اجرای طراحی داخلی فاز دوم موزه پشت زاهدان است، گفت: برابر کتیبه سر در این بنا تحت عنوان اداره ایالتی پست و تلگراف سیستان و بلوچستان به سال 1311 هجری شمسی احداث شده است.

وی اضافه کرد: این بنا تا سال 1382 همچنان به عنوان اداره پست زاهدان مورد استفاده قرار می گرفت که پس از انتقال به مکان جدید این بنای ارزشمند به عنوان برگی از شناسنامه شهر نوپای زاهدان ثبت آثار ملی کشور شد و سپس مورد حفاظت و مرمت قرار گرفت.

وی افزود: با اجرای طرح محتوایی و تغییر کاربری از اداری به فرهنگی و موزه، در سال 1384 با نام گذاری و افتتاح به عنوان موزه پست و ارتباطات زاهدان حیاتی دوباره یافت.

رییس موزه های سیستان و بلوچستان اضافه کرد: با راه اندازی فاز دوم موزه پست زاهدان در این مکان مجموعه ای از تمبرهای اهدایی از دوره های مختلف قاجار شامل عهد حکومت ناصر الدین شاه، مظفر الدین شاه و احمد شاه و دوره های پهلوی اول و دوم که به مناسبت های ملی و داخلی و یا مناسبت های خارجی و بین المللی انتشار یافته است در معرض نمایش عموم قرار گرفت.

وی افزود: در موزه پست زاهدان علاوه بر نمایش اصل تمبرها و سکه های یادبود روز جهانی پست اطلاعات جامعی از تاریخچه تمبر در ایران و اصطلاحات تمبر شناسی ارائه شده است.

وی اضافه کرد: همچنین اطلاعات جامعی از هر تمبر به صورت مجمو عه ای از تابلوهای نمایشگاهی با زبان فارسی و انگلیسی در معرض دید علاقه مندان و متخصصان تمبر در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفت./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.