نگاهي بر تاریخ، فرهنگ و آیین سرزمین تاجیکان

تعدد "آش‌خانه‌" "تاجیکی" در خیابان‌های "دوشنبه" +تصاویر

آش‌خانه و چایخانه در "تاجیکستان"، محل طبخ و سرو غذاهای مناطق مختلف این کشور و پذیرایی از مهمانان است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، هنگامی که در شهر "دوشنبه"پايتخت "تاجيکستان" قدم می‌زنید آنچه در کنار برخی مشاغل به چشم می‌خورد، «آش‌خانه‌های تاجیکی» با نام‌های مختلف است از آش‌خانه‌های ملی گرفته تا آنهایی که نام شهرها و اقوام مختلف این کشور را بر خود دارند؛ آشخانه "پنجه‌کنت" با "آش‌پلوی" مخصوص، آش‌خانه "پنج‌شیر" و اسامی فراوان دیگری که به وفور دیده می‌شود.


 

نوع زندگی "تاجیکان" که از آغاز صبح با تابش آفتاب شروع و تا غروب آن به‌طور مداوم و یکسره ادامه دارد، ایجاب می‌کند که آنان ناهار را در یکی از این آشخانه‌ها یا محل‌های طبخ غذا صرف کنند.

حوالی بازارهای این کشور میزان اماکن طبخ غذا بسیار و هرچه از این بازارها فاصله گرفته می‌شود بر قیمت غذا افزوده می‌شود، یکی از دلایل آن کیفیت بهتر و دیگری بهداشت مناسب‌ آن است.
 
همچنین "چای‌خانه‌ها" در "تاجیکستان" اماکن بزرگ و دارای معماری زیبایی هستند که کارکرد رستوران را ایفا می‌کنند.


 
در واقع چای‌خانه‌ها همان رستوران‌ها و آش‌خانه‌های تاجیکی محسوب می‌شوند که انواع غذاهای این کشور مانند: تندرکباب، آش‌پلو، شوربا، منتو، تباکا، شیشلیک، سمبوسه و... در آن‌ها طبخ می‌شود.
 
به‌علاوه در این اماکن بعضا مراسم مهمانی، عروسی و یا عزاداری برگزار می‌شود.
 
در سفره غذایی تاجیکان از گوشت (بیشتر گوشت گاو) و روغن استفاده زیادی می‌شود و در استان "سغد" البته میزان استفاده از گوشت گوسفند بیشتر است.


 

در خوراک‌پزی تاجیکی، تأثیر فرهنگ پخت‌وپز روسی در برخی غذاها نیز دیده و تاجیکان معمولا در کنار صرف غذا از چای سبز استفاده می‌کنند و نوشیدنی آش‌خانه‌ها و چای‌خانه‌ها نیز چای است که معمولا بین وعده‌های غذایی و برای پذیرایی از میهمانان سرو می‌شود.
 
البته چای اغلب بدون قند و با کمی شیرین کردن با شکر نوشیده می‌شود.
 
ترک‌ها، ایرانی‌ها، چینی‌ها و هندی‌ها و برخی کشورهای دیگر نیز رستوران‌هایی در دوشنبه دارند که به طبخ غذاهای خاص خود می‌پردازند.
 
در ادامه شما را به تماشای تصاویری از آش‌خانه‌ها و چایخانه‌های "تاجیکستان" دعوت می‌نماییم.



















انتهای پیام/
 
منبع: فارس
برچسب ها: تاجیکستان ، فرهنگ ، آش ، خانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار