مسابقات دو و میدانی قهرمانی آسیا درحالی به پایان رسید که نتایج به دست آمده ملی پوشان نه تنها مطلوب نبود بلکه نشانگر سیر نزولی دو و میداني است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران ، بیستمین دوره مسابقات دو و میدانی قهرمانی آسیا با سه نقره ملی پوشان ایرانی به پایان رسید.
تیم ملی ایران که با 2 کاروان 13 و 9 نفره  در این رقابتها حاضر شده بود به رتبه ای بهتر از 13 دست نیافت.

محمود صمیمی ، امیدی که به یاس تبدیل شد

پس از غیبت احسان حدادی در تیم ملی دو و میدانی ، بیشترین نگاه ها به محمود صمیمی دو خسته شده بود، هر چند وی قبل از حضورش در این رقابت ها اعلام کرده بود که هوای بارانی مانع از عملکرد مطلوب ما می شود و در نهایت به مقام چهارم دست پیدا کرد و برادرش ، محمد صمیمی صاحب گردن آویز نقره شد.

صدم های ثانیه سرعتی ها تکرار نشد

حسن تفتیان و رضا قاسمی در مسابقات رکورد گیری تهران در ماده 100 متر رکورد 10/51 و 10/53 را به ثبت رسانده بودند، نتوانستند رکورد جام کازانف قزاقستان را ثبت کنند و به کسب مدال طلا و نقره نائل شوند.

هر چند تفتیان آسیب دیدگی اش را دلیل این ناکامی خواند و گفت: "آماده هستم تا با برنامه ریزی منظم و انجام فیزیوتراپی در مسابقات جهانی مسکو عملکرد قابل قبولی داشته باشم."

رضا قاسمی هم در دو 100و 200 متر چهارم شد تا مدال قزاقستان را تکرار نکند.

در دو 400 متر هم با اینکه سجاد هاشمی اعلام کرده بود نمی دود، در مسابقات شرکت کرد ولی به مقامی دست نیافت تا در کنار احسان
طهماسبی دیگر ناکام این ماده باشد.

روح اله عسگری در 110 متر با مانع که سال گذشته ورودی A مسابقات المپیک را کسب کرده بود در این رقابت ها شرکت نکرد.

اردوهایی که تنها هزینه در پی داشت نه افتخار

محمد ارزنده و هادی سپهرزاد که نمایندگان پرش طول و دهگانه بودند در قرقیزستان و آلمان اردو نشین شدند و امیدها را برای کسب مقام افزایش دادند، دست خالی هند را ترک کردند.
جلیل توماج نیز در دهگانه رتبه چهارم را به خود اختصاص داد.

ربانی ، نیزه ای که به سنگ خورد

محسن ربانی قبل از اعزامش در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران گفت: حدود 3 سال است که بدون مربی تمرینات خودم را دنبال میکنم و از این رو کسب مقام در مسابقات آسیایی برایم کار ساده ای نیست.

ربانی نیز دست خالی به ایران بازگشت تا کارنامه نامطلوب کاروان ایران تکمیل شود.

قنبر زاده ؛ پرنده موفق مسابقات

کیوان قنبر زاده با پرشی به ارتفاع 2 متر و21 سانتی متر به مدال نقره رسید تا تنها پرنده موفق این رقابت ها لقب بگیرد.

چکش ها هم راه به جایی نبردند

رضا مقدم و کاوه موسوی نمایندگان پرتاب چکش ایران بودند ، موسوی با 71 متر و 43 سانتی متر پنجم و رضا مقدم به رتبه ای بهتر از هفتم نرسید.

رکورد مرادی به چنگش نرسید

سجاد مرادی که قبل از حضور در مسابقات آسیایی اعلام کرده بود کسب سهمیه مسابقات جهانی به راحتی برای او قابل دسترسی است در 1500 متر پنجم شد و در 800 متر آخرین دونده آسیا شد.

احمد فرود در 3 هزار متر با مانع به مقامی بهتر از پنجمی دست نیافت تا کاروان ایران در نهایت با همان 3 مدال به کشور بازگردد.

لیلا رجبی؛ ستاره درخشان دو و میدانی کاران

در میان کاروان ایران ملی پوش که توانست مقام خود را بهبود بخشد لیل رجبی بود که مدال برنز خود را به نقره ارتقا داد تا برترین بانوی دو و میدانی کار کاروان باشد.

اما مریم طوسی در 200 متر پنجم شد و در 100 متر به دلیل خطا خطا از دور رقابت ها کنار رفت.

سپیده توکلی نیز در ماده هفت گانه در مصاف با رقبای آسیایی خود به رتبه آخر رضایت داد.

هند؛ رضایت مهمانان را جلب نکرد

مسابقات در روزهای بارانی برگزار شد و برخی ملی پوشان و کارشناسان مدعی شدند که شرایط میزبانی ایده آل نبود و بارش باران مانع از فعالیت مطلوب می شد.

اگر هندی ها حق میزبانی را به جا نیاورند اما واضح است که قهرمان ملی باید شایسته ترین نماینده کشورش باشد.

بی شک این شرایط نامطلوب برای تمام دوندگان آسیایی یکسان بوده است، چه طور می شود که آنها مدال ها را درو می کنند و ایرانی ها نظاره گر باران؛ می شوند؟

شاید مسابقات دو و میدانی غرب آسیا که دی ماه سال گذشته به میزبانی امارات متحده غربی برگزار شد برای تمام کاروان ایران شرایط، امکانات و تجهیزات خوبی را فراهم کرده بود که 62 نفر راهی امارات شدند، رؤسای هیئت و برخی مسئولان فدراسیون ورزشکاران را همراهی کردند تا ملی پوشان با حضور تماشاگران هم وطن به مدال برسند، هر چند کارشناسان تأکید کردند که این مدال ها با حضور چه کشورها و با چه رکوردهایی به دست آمده است.

نقره ای که شاید به رویا بدل  شود

احسان حدادی در حالی هفته قبل نایب قهرمان لیگ الماس شد که بارها در مصاحبه های خود اعلام کرده است: "به تیم ملی ایران باز نمی گردم." این مصاحبه های وی از سوی رئیس فدراسیون با چراغ سبز همراه شد و افشین داوری برادران صمیمی را بهترین جایگزین های احسان خواند و این در حالی است که صمیمی ها به سخنان داوری مهر تأیید نزدند.

حدادی که با کسب نقره المپیک امیدهای بسیاری را به سوی دو و میدانی جلب کرده بود به همگان نشان داد که هم چنان تک ستاره دو و میدانی ایران است.

هر چند حسین رشیدیان، دبیر فدراسیون دو و میدانی در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران اعلام کرد مشکلات فدراسیون با احسان کاملا طبیعی و قابل حل است و وی قطعاً در مسابقات جهانی نماینده ایران است.

شاید اگر حدادی در رقابت های جهانی شرکت نکند همین نقره المپیک هم بار دیگر در مسابقات جهانی تکرار نشود./آق

گزارش از فاطمه قوتي
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار