در سال گذشته بالغ بر 46/3 میلیون تن کالا به ارزش 3 میلیون و هشتصد و هفتاد و چهار هزار دلار از ایران به افغانستان صادر شده است که در مقایسه با صادرات سال 1390 از نظر وزنی، 11 درصد و از لحاظ ارزشی حدود 28 درصد افزایش نشان داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ؛ محمد صمدی رئیس  اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی استان خراسان شمالی افغانستان را یکی از مهمترین بازارهای صادراتی ایران به ویژه برای استانهای همجوار برشمرد و گفت: کشور افغانستان ظرف 9 سال اخیر ، علی رغم کشمکشهای داخلی و حضور نیروهای خارجی در داخل خود به پیشرفتهای اقتصادی چشمگیری نایل شده و میانگین نرخ رشد اقتصادی سالانه آن در این دوره 2/11 درصد بوده و نرخ تولید ناخالص داخلی در این کشور در سال گذشته  حدود 11 درصد بوده است که رقم قابل توجهی است.

رئیس هیات مدیره  اتحادیه صادرکنندگان خراسان شمالی در ادامه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به سبب حُسن همجواری و وجود اشتراکات قوی فرهنگی و مذهبی و قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، از دیر باز روابط تجاری گسترده ای با کشور برادر و دوست خود " افغانستان " داشته است.

در سال گذشته بالغ بر 46/3 میلیون تن کالا به ارزش 3 میلیون و هشتصد و هفتاد و چهار هزار دلار از ایران به افغانستان صادر شده است که در مقایسه با صادرات سال 1390 از نظر وزنی، 11 درصد و از لحاظ ارزشی حدود 28 درصد افزایش نشان داده است. افغانستان چهارمین بازار مهم صادراتی جمهوری اسلامی ایران پس از عراق، چین و امارات متحده عربی محسوب میشود.

وی در ادامه افزود: در سال گذشته، میزان واردات ایران از افغانستان حدود 5/2 میلیون دلار بوده است که این موضوع نشان میدهد تجار ایرانی شناخت کافی از توانمندیهای افغانستان برای تامین برخی از نیازهای کشاورزی و صنعتی ایران ندارند.

استان خراسان شمالی ضمن تلاشهای خود برای معرفی کالاهای صادراتی متنوع استان به شهروندان افغانی، از طریق اعزام و پذیرش هیاتهای تجاری و برپایی نمایشگاههای اختصاصی، آمادگی کامل خود را برای کمک به بنگاههای اقتصادی و تجاری افغانستان جهت معرفی کالا های خود در این استان ، اعلام نموده  و در برگزاری نمایشگاه های اختصاصی برای معرفی کالاهای افغانی به تجار ایرانی ، آماده ارائه همه نوع تسهیلات میباشد. 

رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی  همچنین اظهار داشت : از آنجا که افغانستان یک کشور محاط در خشکی است جمهوری اسلامی ایران از لحاظ ترانزیتی ، یکی از مناسب ترین مسیرها برای انتقال کالاهای افغانی به جمهوریهای آسیای میانه  و کشورهای حاشیه خلیج فارس است. منطقه آزاد چابهار به سبب امکانات و تسهیلات خود، فاصله انتقال کالا را به مبادی افغانستان به نحو چشمگیری کاهش داده است و کشور ما بالغ بر 50 هکتار زمین برای ساخت انبار در اختیار افغانستان گذارده است که امیدواریم از آن به خوبی بهره برداری شود. سال آینده، سال پایان اشغال افغانستان توسط نیروهای اشغالگر خارجی خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران به سبب توانمندی بالای خود در صادرات خدمات فنی_مهندسی  به خوبی میتوانددر اجرای پروژه های عمرانی متنوع از قبیل جاده سازی، خانه سازی، ایجاد پل، شبکه های آبرسانی، ایجاد نیروگاه، سد، خطوط انتقال نیرو و نظایر آن در افغانستان مشارکت نماید. بر طبق اظهار وزیر محترم ، فواید عامه، افغانستان، این کشور در نظر دارد که ظرف دهه آینده 3400 کیلومتر خط آهن احداث نماید. کشور ما به سبب وجود متخصصان و مهندسان با تجربه ، به خوبی میتواند در ساخت این پروژه مهم با افغانستان همکاری نماید. 

صمدی تصریح کرد: تردیدی نیست که شناخت کامل بازرگانان، صاحبان صنایع و مدیران بخش بازرگانی استان خراسان شمالی از ویژگی های بازار افغانستان  و فرصتهایی که در این بازار برای عرضه کالاها و خدمات فنی- مهندسی  استان وجود دارد ، میتواند به گسترش هرچه بیشتر مناسبات تجاری خراسان شمالی با ولایتهای همجوار در افغانستان منجر شود و زمینه تعامل بیشتر بین تجار و صاحبان صنایع دو کشور را فراهم نماید، لذا تشکیل این میز تخصصی کشوری ، فرصتی استثنایی و بسیار ارزشمند است که ما موظفیم از آن حداکثر بهره برداری را به عمل آوریم. ما نیازمند آن هستیم که زمینه های همکاری در بخش حمل و نقل، ترانزیت، ایجاد نمایشگاههای مشترک، انتقال خطوط تولید برخی از کالاها به کشور افغانستان و توسعه گردشگری زیارتی ،تفریحی و سرمایه گذاری در برخی پروژه های مشترک را شناسایی کنیم لذا تشکیل این میز کشوری میتواند مقدمه ای برای شناخت بازار افغانستان و معرفی بازار ایران به افغانستان باشد. 

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان شمالی افزود: تغذیه مداوم و مستمر این میز کشوری با اطلاعات جدید یک نیاز اساسی است که باید مد نظر مسئولان قرار گیرد. در حال حاضر مشکلاتی در امر توسعه تجارت متقابل بین دو کشور وجود دارد که از آن جمله میتوان به مشکلات اخذ روادید، انتقال بهای کالاهای مورد داد و ستد، وقفه در حمل و نقل برخی از کالاها به سبب مشکلات گمرکی ، اولویت قایل شدن برای تامین نیازهای داخلی و عدم شناخت اهمیت بازار افغانستان اشاره داشت.

وی گفت: امیدواریم این مشکلات از طریق تشکیل کمیسیونهای مشترک تجاری با همکاری اتاق مشترک ایران و افغانستان و سازمان توسعه تجارت ایران و ارائه راهکارهای مناسب، حل و فصل گردد. 

صمدی ذکر کرد: ما معتقدیم که تجارت یک خیابان یک طرفه نیست لذا صرفاً  نمیتوانیم به توسعه صدور کالا به یک کشور همجوار فکر کنیم بلکه باید در جهت ایجاد تعادل نسبی در تراز تجاری دو کشور و تامین بخشی از نیازهای اساسی کشور از افغانستان نیز گامهای اساسی برداریم و از طریق سرمایه گذاری در برخی از پروژه های صنعتی و کشاورزی افغانستان و انتقال خطوط تولید برخی از کالاها به ولایتهای همجوار در افغانستان به توسعه صنعتی افغانستان و شتاب بخشیدن به رشد اقتصادی این کشور کمک نماییم. 


انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار