بزرگترين دوربين ديجيتالي جهان قرار است اواخر سال‌جاري براي تهيه جزيي‌ترين نقشه از كهكشان راه شيري به فضا پرتاب شود.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، تلسكوپ فضايي جيا قرار است تصاوير 3 بعدي از يك ميليارد ستاره در كهكشان راه شيري فراهم كند. اين امر به ستاره شناسان كمك مي‌كند براي نخستين بار محل قرارگيري منظومه شمسي را در نقشه كهكشان راه شيري مشخص كنند.



دانشمندان مدعي شده‌اند اين فضاپيما كه قرار است در ماه اكتبر به فضا پرتاب شود، به آن‌ها اين امكان را مي‌دهد كه ستاره‌هاي اطراف ما را با جزييات بيشتر از هميشه مطالعه كرده و مشخص كنند كه همه اين خورشيدها چقدر از منظومه شمسي ما دورتر هستند.

اين تلسكوپ همچنين به ستاره شناسان كمك مي‌كند كه سن، اندازه و حركت ستاره‌ها را بهتر از گذشته مشخص كرده و جزئياتي درباره مواد سازنده آن‌ها ارائه كند.

اين فضاپيما اندازه يك اتومبيل است و از سوي شركت فضايي آستريوم ساخته شده و انتظار مي‌رود كه ماه اكتبر از مناطق فرانسوي گينه روي يك موشك سايوز - فرگات به فضا پرتاب شود.

گذراندن فاصله‌اي حدود يك و نيم ميليون كيلومتر از زمين به سمت خورشيد، نقطه‌اي كه ماموريت عكاسي اين تلسكوپ آغاز مي‌شود، حدود يك ماه طول مي‌كشد. وقتي كه جيا به اين نقطه رسيد، دامن 9 متري خود را پهن كرده تا از اشعه‌هاي خورشيد در امان بماند.

صفحات خورشيدي در پشت محافظ به اين فضاپيما در تامين انرژي مورد نياز براي ماموريت عكاسي 5 ساله كمك خواهند كرد. چشم جيا از دو تلسكوپ آينه‌اي تشكيل شده كه به آن ديد استريوسكوپي شبيه ديد انسان مي‌دهد و امكان گرفتن تصويرهاي سه بعدي را فراهم مي‌كند.

يك حسگر دوربيني با بيش از يك ميليارد پيكسل تصاويري كه اين تلسكوپ‌ها مشاهده مي‌كنند را ثبت خواهد كرد. حسگر دوربين جيا يك متر مربع در 25سانتيمتر مربع است و از 106 تراشه الكترونيكي حساس به نور تشكيل شده است.

با داشتن دوربيني كه از چنين وضوح بالايي برخوردار است جيا مي‌تواند تا فاصله 150 هزار سال نوري دورتر يا تريليون‌ها كيلومتر دورتر در فضا را مشاهده كند.

بيش از 400 مهندس در سه سال گذشته به دقت اجزاي اين فضاپيما را كنار هم گذاشته‌اند و در بيشتر اوقات از شبيه سازان واقعيت افزوده استفاده كردند تا اطمينان حاصل كنند كه به همترازي دقيق مورد نياز براي گرفتن چنين تصاويري با وضوح بالا دست يافته‌اند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار