توجه به صنایع دستی و هنرمندانی که در این بخش فعالیت می‌کنند بر کسی پوشیده نیست هرچند تاکنون تلاش‌هایی جهت حمایت از هنرمندان و احیاء برخی از رشته‌های منسوخ شده صنایع دستی صورت گرفته اما شواهد حاکی از تلاش بیشتر برای توجه به این بخش سودآور است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، اقدامات حمایتی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور جهت تشویق هنرمندان، در نظر گرفته شده که معافیت از مالیات، شرکت در نمایشگاه های خارجی و تسهیلات بانکی کم بهره و بیمه هفت درصد است از جمله این مزایا است اما این اقدامات به دلیل اهمیت و جایگاه صنایع دستی کافی نیست.

لزوم آموزش صنایع دستی به خصوص رشته های منسوخ شده یا در حال منسوخی که در زندگی مردم کاربرد داشته باشد بر هیچ‌کس پوشیده نیست در ایران نیز هر ساله به این منظور اعتبارات چشم گیری جهت حمایت از هنرمندان در نظر گرفته می شود.

باید توجه داشت که در حال حاضر 366 رشته و زیررشته صنایع دستی در کشور وجود دارد که در مجموعه رشته های منسوخ شده و در حال از بین رفتن نیز 60 رشته شناسایی شده که با آموزش، گسترش و حفظ این رشته ها، 422 رشته در کشور باید فعال شود.

همچنین سالانه 10 تا 15 رشته های منسوخ شده باید احیاء شود و در برنامه پنجم توسعه نیز آمده که تا پایان این برنامه باید با احیاء رشته های منسوخ شده و کارهای تلفیقی تعداد رشته های صنایع دستی به 500 رشته افزایش یابد که به منظور رسیدن به این هدف باید راهکارهای اساسی توسط معاونت استان ها اندیشیده شود.

در خصوص وضعیت آموزش صنایع دستی، دریافت وام مشاغل خانگی، بیمه، آثاربومی ثبت شده، منسوخ شده و درحال منسوخ شدن در استان قم با معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم "مهدی نصر اصفهانی" به گفت و گو نشستم./س

برچسب ها: قم ، صنایع ، دستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.