همايش ملي مردمي "شعر ولايت" با عنوان "حديث سرو" با توجه به آنكه هيچ شعري برايش سفارش داده نشده، به هيچ وجه سفارشي نيست.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران حاصر در محل برگزاري نشست خبري نخستين همايش ملي مردمي "شعر ولايت" كه امروز در سالن اشراق ايوان شمس برگزار شد؛"سجاد عزيزي آرام"، دبير كانون ادبي زمستان و نخستين همايش ملي مردمي "شعر ولايت" با بيان آنكه اين همايش طرحي بود كه 2 سال پيش در كانون ادبي زمستان مطرح شد، افزود: در گذشته يك سري همايش هاي ديگري هم با عنوان "شعر ولايت" برگزار شده بود اما اين تكاپوها منطقه اي بوده است.
وي گفت: كارهايي كه براي شركت در جشنواره در دسترس قرار گرفته جمع آوري سروده هاي دلي بوده و بيشتر اشعار حول و حوش بحث ولايت و ولايت مداري خلق شده است.
به گفته "عزيزي آرام" سعي شده كه در نخستين همايش ملي مردمي "شعر ولايت" كمتر به خصوصيات منحصر به فرد ولي فقيه پرداخته شود.
"مهدي مظلومي"، تهيه كننده همايش "حديث سرو" در بخش ديگري از نشست خبري اين همايش آن را همايشي كاملا مردمي با هدف ترويج فرهنگ ولايت و ولايت مداري دانست و افزود: اين همايش مانند انقلاب اسلامي مردمي بوده و به هيچ وجه سفارشي نيست.
وي اظهار داشت:"راضيه رجايي" در اين همايش كتابي را جمع آوري كرده و "يوسفعلي ميرشكاك" نيز آنها را غربال كرده است.
تهيه كننده نخستين همايش ملي مردمي "شعر ولايت" با تأكيد بر آنكه رابطه شعر و فرهنگ در كشور ما رابطه تساوي بوده، تصريح كرد: يكي از ارزش هاي مهم فرهنگ ما ولايت و ولايت مداري بوده كه ريشه هاي فرهنگي محكم، عميق و درستي دارد.
به گفته مظاهري، آنچه كه دست اندركاران همايش "حديث سرو" از آن به عنوان عدم سفارشي بودن آثار از آن ياد مي كنند، به اصل آنها بر مي گردد.
گفتني است؛ كه 400 اثر به دست "راضيه رجايي" رسيد كه از اين ميان تنها 40 الي 50 اثر در كتاب "حديث سرو" ثبت شده است.
"يوسفعلي ميرشكاك"، دبير همايش "حديث سرو" نيز در قسمت پاياني نشست خبري اين همايش با تأكيد بر آنكه اصل ولايت، ولايت معصوم بوده و ولايت فقيه به يك معنا استقرار فكري ولايت معصوم بوده، گفت: بنيان شعر ولايي از همان صدر اسلام آغاز شده و تا امروز ادامه پيدا كرده است.
وي افزود: اين وجه شعر آييني، يك شعاع از اين شمسه است كه توسط اوستا، مشفق كاشاني و شاعران ديگري جدي گرفته شده است.
دبير علمي همايش "حديث سرو" اظهار داشت: برخي از شعراي ناآشنا فكر كردند كه اين قماش شعر از جنس مدح بوده، اصل اساسي ماورايي شعر الهي در حوزه اشعار ولايي حفظ شئون ولايت و نسبت آن با آرمان هاي تاريخي شيعه بوده و بنا بر وجود شعري همه جانبه است.
لازم به ذكر است، كه از برنامه هاي جانبي نخستين همايش ملي مردمي "شعر ولايت" مي توان به اهداي كتاب "حديث سرو" به تمامي حاضران افتتاحيه همايش، نمايش دو نماآهنگ با تصاوير پخش نشده مقام معظم رهبري در تلويزيون با صداي خوانندگاني چون "محمد اصفهاني" و "محمد نوري"، برگزاي نمايشگاهي متشكل از 30 قطعه عكس منتشر نشده از مقام معظم رهبري نمايش فيلم مستندي به كارگرداني "احمد عبدالرحيمي" با موضوع رابطه پدرانه مقام معظم رهبري و "آرميتا"، دختر شهيد "احمدي روشن"، تقدير از شاعراني چون "مشفق كاشاني"،"حميد سبزواري" و "عباس براتي پور" و يادي از 3 شاعر سال هاي گذشته با اسامي "نصرالله مرداني"، "محمدرضا آقاسي" و "شهريار" اشاره كرد.
خاطر نشان مي شود كه در انتهاي نشست خبري نخستين همايش ملي مردمي "شعر ولايت" از پوستر همايش نيز رونمايي شد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.