مدير هماهنگي و نظارت بر توليد شركت ملي گاز ، توليدات پارس جنوبي طي ۱۰۰ روز نخست سال جاري را ۲۰ ميليارد و ۶۶۸ ميليون مترمكعب ذكر كرد و گفت: اين در حالي است كه، پالايشگاه هاي پارس جنوبي در سال گذشته ۱۹ ميليارد و ۴۴۳ ميليون مترمكعب گاز تحويل شبكه سراسري دادند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مهدي جمشيدي دانا در نشست خبري با تشريح عملکرد توليد گاز در پالايشگاه هاي کشور با بيان اين مطلب گفت:  پارس جنوبي طي ۱۰۰ روز نخست سال جاري را ۲۰ ميليارد و ۶۶۸ ميليون مترمكعب گاز توليد کرده است.

 وي گفت: اين در حالي است كه، پالايشگاه هاي پارس جنوبي در سال گذشته ۱۹ ميليارد و ۴۴۳ ميليون مترمكعب گاز تحويل شبكه سراسري دادند.

وي وظيفه مديريت هماهنگي و نظارت بر توليد شركت ملي گاز را حفظ سقف توليد در حد طراحي عنوان كرد و افزود: حداكثر توليد شركت هاي پالايشي در سال ۹۱ در ۱۹ بهمن ماه سال گذشته با ۵۱۸ ميليون مترمكعب گاز صورت گرفت.

جمشيدي دانا در تشريح افزايش توليد گاز پالايشگاه هاي كشور اظهار كرد: تا ۱۵ تير ماه سال جاري پالايشگاه فجر جم با چهار درصد افزايش، هفت ميليارد و ۷۱۱ ميليون مترمكعب گاز به شبكه سراسري تحويل دادند و اين در حالي است كه در مدت زمان مشابه سال گذشته اين پالايشگاه هفت ميليارد و ۴۴۷ ميليون مترمكعب گاز توليد كرده بود.

وي همچنين از افزايش يك درصدي خروجي پالايشگاه شهيد هاشمي نژاد و افزايش ۹ درصدي توليد پالايشگاه بيدبلند خبر داد و گفت: تا ۱۵ تير ماه سال جاري پالايشگاه شهيد هاشمي نژاد، سه ميليارد و ۸۵۵ ميليون مترمكعب و پالايشگاه بيدبلند يك ميليارد و ۸۰۹ ميليون مترمكعب گاز توليد داشته اند.

مدير هماهنگي و نظارت بر توليد شركت ملي گاز ايران از كاهش توليد پالايشگاه هاي پارسيان، سرخون و قشم خبر داد و افزود: توليد پالايشگاه پارسيان به دليل انجام تعميرات بر روي چاه هاي منطقه پارسيان از هفت ميليارد و ۹۵۹ ميليون مترمكعب به شش ميليارد و ۷۷۸ ميليون مترمكعب گاز رسيد و پالايشگاه سرخون و قشم به دليل افت فشار با كاهش حدود ۱۵۰ ميليون مترمكعبي در ۱۰۰ روز نخست سال جاري روبرو بودند.

جمشيدي دانا، كل توليد گاز پالايشگاه هاي كشور در سال گذشته تا ۱۵ تير ماه را ۴۲ ميليارد و ۷۱۹ ميليارد متر مكعب اعلام كرد و گفت: امسال خروجي پالايشگاه هاي كشور در مدت زمان ذكر شده با يك درصد افزايش به ۴۲ ميليارد و ۴۸۸ ميليون متر مكعب رسيده است.

*** آمار توليد ميعانات گازي و گوگرد


مدير هماهنگي و نظارت بر توليد شركت ملي گاز در تشريح آخرين آمارهاي توليد ميعانات گازي و گوگرد در پالايشگاه هاي كشور، گفت: در سال ۱۳۸۸ بيش از ۲۲ ميليون و ۴۰۰ هزار متر مكعب ميعانات گازي در پالايشگاه هاي كشور توليد شد كه اين رقم در سال ۱۳۹۰ به ۲۲ ميليون و ۵۰۰ هزار متر مكعب و در سال گذشته به ۲۳ ميليون و ۳۰۰ متر مكعب افزايش يافت.
 
جمشيدي دانا، توليد گوگرد در پالايشگاه هاي گازي در سال ۱۳۸۹ را ۹۲۲ هزار تن، در سال ۱۳۹۰ را ۹۰۸ هزار تن و در سال گذشته را ۹۶۹ هزار تن عنوان كرد.
 
مدير هماهنگي و نظارت بر توليد شركت ملي گاز، گفت: توليد در شركت هاي پالايشگاهي گاز طي اين سالها در شرايطي به دست آمد كه تحريم به شدت به پالايشگاه ها فشار وارد كرده بود، اما نتوانست اين مجتمع ها را تسليم خود كند.

*** کاخش 16درصدي زمان تعميرات

جمشیدی دانا در خصوص میزان کاهش زمان تعمیرات اساسی پالایشگاههای گاز تصریح کرد: در سال 89 تعمیرات اساسی پالایشگاهها به میزان 31 روز از کل تولید گاز کشور بود، این رقم در سال 90 به 23 روز رسید، در سال 91 نیز 23 روز بود اما برنامه ریزی شده در سال 92 تعمیرات اساسی پالایشگاههای کشور معادل 20 روز کل تولید گاز کشور باشد که نسبت به سال 89 از نزدیک به 5.5 میلیارد مترمکعب افزایش تولید حکایت دارد.

*** مقايسه توليد پالاشگاههاي گازي كشور در سال ۹۰ و ۹۱
 
مدير هماهنگي و نظارت بر توليد شركت ملي گاز ايران، در ادامه به مقايسه توليد پالاشگاههاي گازي كشور در سالهاي ۹۰ و ۹۱ پرداخت و گفت: توليد گاز در پالايشگاه هاي پارس جنوبي از ۷۰ ميليارد و ۳۵۵ ميليون متر مكعب در سال ۹۰، با افزايش بيش از سه ميليارد متر مكعبي به ۷۳ ميليارد و ۳۶۳ ميليون متر مكعب رسيد و پالايشگاه فجر جم نيز از ۳۰.۴ ميليارد متر مكعب در سال ۹۰ به ۳۲.۳ ميليارد متر مكعب افزايش يافت.

وي خروجي پالايشگاه پارسيان در سال ۱۳۹۰ را ۲۵ ميليارد و ۹۸۳ ميليون متر مكعب و خروجي اين پالاشگاه در سال گذشته را ۲۵ ميليارد و ۵۷۴ ميليون متر مكعب عنوان كرد.

مدير هماهنگي و نظارت بر توليد شركت ملي گاز خروجي پالاشگاه هاي شهيد هاشمي نژاد، بيد بلند، سرخون و قشم و پالايشگاه ايلام در سال گذشته را به ترتيب ۱۴ ميليارد و ۵۶۱ ميليون متر مكعب، شش ميليارد و ۸۰۰ ميليون متر مكعب، ۵.۷ ميليارد متر مكعب و ۹۱۷ ميليون متر مكعب ذكر كرد كه در سال جاري توليد اين پالايشگاه ها در سال گذشته به ترتيب به ۱۵ ميليارد و ۳۳۶ ميليون متر مكعب، هفت ميليارد متر مكعب، ۵.۳ ميليارد متر مكعب و يك ميليارد و ۶۸۴ ميليون متر مكعب رسيده است.

به اين ترتيب مجموع توليد پالايشگاه هاي گازي كشور در سال ۱۳۹۰ بيش از ۱۵۴ ميليارد و ۷۱۶ ميليون متر مكعب(ميانگين روزانه بيش از ۴۲۳ ميليون و ۸۷۹ هزار متر مكعب) و مجموع توليد پالايشگاه هاي گازي كشور در سال گذشته بيش از ۱۶۰ ميليارد و ۵۵۷ ميليون متر مكعب(ميانگين روزانه ۴۳۹ ميليون و ۸۸۲ هزار مترمكعب) گزارش شد.

وي توليد گاز در سال ۱۳۸۸ را ۱۴۷ ميليارد و ۶۴۹ ميليون متر مكعب، در سال ۱۳۸۹ را ۱۵۴ ميليارد و ۴۸۵ ميليون، در سال ۱۳۹۰ را ۱۵۴ ميليارد و ۹۶۴ ميليون متر مكعب و در سال گذشته را ۱۶۰ ميليارد و ۷۵۱ ميليون متر مكعب عنوان كرد و گفت: ارزش افزايش توليد گاز سال ۱۳۹۱ نسبت به سال ۱۳۹۰ با در نظر گرفتن هر متر مكعب گاز ۷۰ تومان، معادل چهار هزار و ۵۱ ميليارد ريال بوده است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: تولید ، گاز ، سرخون ، پالایشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار