پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شیراز موفق به تولید بافت مثانه انسان بوسیله مهندسی بافت شدند.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، تولید بافت مثانه انسان به وسیله مهندسی بافت به منظور ترمیم ضایعات دستگاه مجاری ادراری توسط پژوهشگران مرکز تحقیقات پیوند و ترمیم اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز صورت گرفت.

طراح ایده تولید بافت مثانه انسان به وسیله مهندسی بافت گفت: این بافت برخلاف کلیه جایگزین ندارد و در حال حاضر برای بازسازی مثانه از بافت روده استفاده می شود که مشکلات و عوارض کوتاه مدت و درازمدت زیادی دارد.

علیرضا امین شریفی افزود: در این طرح قسمتی از بافت پوششی مثانه برداشته ، جداسازی و در محیط آزمایشگاه کشت می شود و علاوه بر این سلول ها، سلول های ماهیچه صاف نیز جدا و کشت می شود .

وی گفت : با توجه به اینکه سال‌هاست از بافت های مشابه مثل روده برای ترمیم مثانه استفاده می‌شود و به دلیل تفاوت این بافت ها در گیرنده پیوند مشکلاتی ایجاد می شود؛ بنابراین بهتر است برای ترمیم هر عضو از بافت همان قسمت استفاده شود.

طراح ایده تولید بافت مثانه انسان به وسیله مهندسی بافت گفت: وقتی سلول های مثانه را بیرون از بدن موجود زنده کشت دهیم، در صورت ایجاد مسائلی مانند سرطان، تنگی، پارگی و عفونت برای سیستم ادراری می توان بدون ایجاد مشکل برای ترمیم بافت مثانه از این بافت ها استفاده کرد.

بیتا گرامی زاده، رییس مرکز تحقیقات پیوند و ترمیم اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: طرح «تولید بافت مثانه انسان» به منظور اهداف مرکز تحقیقات پیوند و ترمیم اعضا، که استفاده از پیوند سلول و جایگزینی آن به جای پیوند عضو است انجام شد.

وی بیان کرد: هم اکنون طرح های دیگری از جمله پیوند جزایر لانگرهانس لوزالمعده در دیابت، پیوند سلول های پوششی پوست در سوختگی و پیوند سلول های کبدی درنارسایی حاد کبد در دست بررسی است./س

برچسب ها: موفقیت ، مثانه ، انسان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
شهروز
۲۳:۳۰ ۱۷ آذر ۱۳۹۲
سلام چه طور میشه با این مرکز تماس گرفت