قطب کشاورزی کشور محروم از صنایع بسته بندی است .

 

کارشناس اقتصاد کشاورزی دانشگاه آزاد قائمشهر در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران با بیان اینکه بسته بندی یکی از عناصر رقابتی در دنیای امروز است،گفت:بازاریابی امروزه حرف اول را در بازار جهانی می زند و قرارگرفتن دانش بازاریابی در کنار تولیدبا هم جواب می دهد .

نوروزی افزود:بسته بندی در دنیا به عنوان زبان کالا شناخته شده است که در آن کالا ویژگی های درون خودش را مطرح می کند .

به گفته وی یک بسته بندی خوب باید ارزش کمی وکیفی محصول راحفظ تا جلوی ضایعات را بگیرد،نظر مشتری را جلب کند و متناسب با استاندارد های جهانی و قوانین زیست محیطی باشد.

دکترای اقتصاد کشاورزی دانشگاه آزاد منابع طبیعی وکشاورزی شهرستان قائمشهر گفت: بسته بندی همگام با تولید وتجارت رونق نیافته است و همین باعث می شود محصولات باغی مازندران فله ای صادر شود و در کشورهای دیگر با برند همان کشور با برند جدید وارد کشورهای همجوار شود.

نوروزی با بیان اینکه هزینه بسته بندی در ایران زیاد است،افزود:متوسط هزینه بسته بندی در سطح جهانی 10تا 15درصد هزینه تمام شده است درحالیکه در ایران و در مازندران 35تا50 درصد است یعنی 50درصد قیمت تمام شده هزینه بسته بندی می شود.

دکترای اقتصاد کشاورزی دانشگاه آزاد منابع طبیعی وکشاورزی شهرستان قائمشهر با اشاره به اینکه تکنولوژی بسته بندی درکشور ما قدیمی است گفت:در دسترس نبودن مواد اولیه مناسب و ارزان و تعرفه بالای گمرکی هزینه زیادی را برای تولیدکنندگان همراه دارد.

نوروزی افزود:درآینده صنعت بسته بندی،درجه بندی وبرند نسبت به حال حاضر گسترده می شود.

بگفته وی کشورهای رقیب منتظر نیستند ما به آنها برسیم اگر نتوانیم حمایت را ایجاد کنیم، تکنولوژی های لازم برای این عناصر فراهم کنیم شکاف رقابتی ما در بازار جهانی بیشتر می شود این شکاف هر چه بیشترشود دانش صادرات کمتر،ارزش افزوده و اشتغال کمتر می شود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.