ایرانیان از گذشته در روزهای گرم تابستان نوشیدنی های گوارایی تهیه می کردند که علاوه بر رفع تشنگی خواص دارویی نیز داشتند .

این روز ها که گرمای هوا در بیشتر نقاط کشور مردم را کلافه کرده ، نوشیدن یک لیوان آب خنک بسیار گوارا و دلچسب است ، البته نوشیدن آب به یک لیوان خلاصه نمی شود و چه بهتر که این آب طعم دار باشد و جلوی عطش را بگیرد .

مردم ایران از قدیم از شربت هایی استفاده می کردند که تا به امروز نیز رایج است .

یکی از شربت‌هایی که در فصل گرم مصرف می شود، شربت آب‌لیمو است .

دستیار تخصصی طب سنتی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان ، آبلیمو را دارای خواص آنتی اکسیدانی دانست و گفت : آبلیمو صفرا بر است و از خارش های پوستی جلوگیری می کند.

  تاج الدینی تصریح کرد : این نوشیدنی علاوه بر ایجاد شادابی و نشاط ، تب بر نیز هست .

شربت دیگری که خاصیت ضد عطش و گرمازدگی دارد، خاکشیر است ، روی دانه ی آن موادی به نام لعاب وجود دارد و لعاب می‌تواند چند برابر وزن خود آب جذب کند .

وی با اشاره به اینکه خاکشیر طبیعتی گرم دارد ، مقوی معده ، اشتها آور ، ملین وچاق کننده است ، تصریح کرد : کسانی که دوست دارند چهره ای نیکو داشته باشند خاکشیر مصرف کنند. .

نباید فراموش کرد که هر دانه خوراکی که مانند خاکشیر لعاب داشته باشد، می‌تواند به همین شکل عمل و کمبود آب بدن را جبران کند یکی از این دانه ها تخم شربتی است .

جالب است بدانید که تخم شربتی دانه گیاه ریحان است. این دانه‌ها درشت‌تر از خاکشیر و سیاه رنگ هستند .

دستیار تخصصی طب سنتی گفت : این نوشیدنی برطرف کننده التهابات گوارشی و ادراری است .

ایرانیان در صنعت اسانس گیری از گیاهان نیز تبحر خاصی دارند یکی از این اسانس ها بیدمشک است که علاوه بر ضد عطش بودن، خاصیت آرام‌بخشی و تقویت قلب نیز دارد .

و در نهایت گلاب که به برخی محصولات مثل فالوده کرمانی و بستنی ها اضافه می شود این مایع در پیشگیری از عطش و گرمازدگی هم موثر است .

وی یاد آور شد : گلاب مقوی اعصاب است .

غیر از این نوشیدنی ها ، در فصل تابستان از بقیه میوه‌ها هم برای تأمین آب بدن می‌توان کمک گرفت. طالبی، خربزه و هندوانه مانع گرمازدگی و عطش می شوند و آلبالو، هلو و آناناس هم از میوه‌هایی هستند که به شکل طبیعی و نیز به شکل عصاره و رقیق‌شده می‌توانند در روزهای گرم تابستان مفید باشند ./س

گزارش از حمیده یزدی نژاد

برچسب ها: نوشیدنی ، سنتی ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.