يک تحليل‌گر سياسي ترکيه، در گفتگو با شبکه خبري "پرس‌تي‌وي"، گفت: غرب به‌ خصوص آمريکا و جاسوسان آنها در ماجراي ناآرامي‌هاي اخير ترکيه دست داشته‌اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از "پرس‌تي‌وي"؛ "ياووز سليم کورت"، فعال و تحليل‌گر سياسي ترکيه معتقد است؛ کشورهاي غربي به‌ خصوص آمريکا از طريق جاسوسان و عوامل خود در تشديد ماجراي اعتراضات پارک گزي و دامن زدن به درگيري‌هاي اخير در استانبول و آنکارا، دست داشته‌اند.
وي در گفتگو با شبکه خبري پرس‌تي‌وي، ضمن اشاره به اين موضوع در مورد موضع کميسيون حقوق بشر اروپا که خواستار انجام تحقيقاتي در خصوص خشونت پليس با معترضان شده، گفت: متاسفانه اين اتفاقات در دوره حساسي براي ترکيه رخ داد، دوره‌اي که مذاکره و بحث پيوستن ترکيه به اتحاديه اروپا مطرح است.در واقع ، درخواست اتحاديه اروپا و قبل از آن پارلمان اروپا براي انجام تحقيقات معنايي ندارد، زيرا در ترکيه بيشتر مردم و افکار عمومي معتقدند؛ اين مسئله رويکردي سياسي از طرف اتحاديه اروپا است.
اين فعال سياسي، در تشريح سخنان خود گفت: در بسياري از کشورهاي اروپايي، قبلا تظاهرات و اعتراضات بسياري وجود داشت. در جریان این اعتراضات پليس و نيروهاي امنيتي به‌شدت مداخله کردند و با بسياري از مردم برخورد بدي شد، حتي چندنفر از آنها در جريان اعتراضات به نشست گروه 8 (G8) کشته شدند.
اگر اين اتفاقات در ترکيه ، ايران يا کشورهاي ديگر اتفاق بيفتد، بلافاصله آنها شروع به انتقاد مي‌کنند، اين نتيجه استاندارد و رفتار دوگانه است.
کورت در پاسخ به اين سوال که آيا مردم ترکيه احساس مي‌کنند از سوي اتحاديه اروپا يا غرب مورد هدف قرار گرفته‌اند، گفت: احساسات مردم ترکيه ، درست مشابه احساس مردم ايران در انتخابات دوره قبل (1388) است. در جریان توطئه آمریکا و غرب در انتخابات گذشته ایران فتنه ای در حال شکل گیری بود که با درایت ملت ایران و مسئولان خنثی شد . 
قدرت‌هاي غربي که مي‌توانيم آنها را قدرت‌هاي امپرياليستي بناميم، استانداردهاي دوگانه‌اي دارند. آنها گاهي اوقات اعتراضات يا انتقادهاي کوچک را حقوق‌بشر مي‌دانند و ممکن است از آنها حمايت کنند و اگر حوادثي در ترکيه، ايران يا هر کشور عربي يا آفريقايي يا آمريکاي لاتين اتفاق بيفتد، فورا مداخله مي‌کنند.
احساس مردم ترکيه درست مانند احساس برادران و خواهران ايراني در زمان انتخابات قبلي است. مردم فکر مي‌کنند که اروپا و به قول مردم ايران، "شيطان بزرگ" آمريکا، در امور ترکيه دخالت مي‌کند.
در مسئله اخير (پارک گزي) رئيس‌جمهور و وزير خارجه آمريکا ، 17 بار اظهارنظر کردند، چرا؟ آيا آنها حوادث راهپيمايي وال‌استريت را به ياد مي آورند؟ 
در پی اعتراضات وال استریت و تشکیلی این جنبش اعتراضی بسياري از مردم کشته شدند و بسياري نيز برخلاف قوانين حقوق‌بشر شکنجه شدند، اما اگر اين اتفاقات در ترکيه و ايران رخ دهد، فورا آنها وارد عمل مي‌شوند. اکنون مردم از سياست‌هاي غرب نه تنها عليه ترکيه ، بلکه عليه ايران و ديگر کشورهاي آمريکاي لاتين، آگاه شده‌اند.
اين تحليل‌گر مسائل سياسي، در خصوص ماهيت اعتراضات پارک گزي، گفت: گروهي از معترضان خواستار مسائل مربوط به محيط زيست بودند و گروه ديگر مسائل مربوط به حقوق بشر را مطالبه مي‌کردند.
اما کساني که اين اقدامات را هدايت مي‌کنند، گروه‌هاي غيرقانوني هستند که توسط اتحاديه اروپا و ايالات‌متحده و بسياري از جاسوسان و عوامل غربي به خصوص آمريکايي، هدايت مي‌شوند.








اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار