يک متخصص تغذيه در آستانه شروع ماه مبارک رمضان گفت: کمبود آب، قند، نمک ها از جمله موادي هستند که به واسطه روزه داري ايجاد مي شوند که البته مي توان براحتي اين کمبود را با مصرف مواد غذايي مناسب نظير سوپ هنگام افطار جبران کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، با کمبود مايعات بدن و نمک بدن فرد روزه دار بويژه در ساعات پاياني روز ممکن است دچار ضعف و بي حالي شود ، اما با مصرف مايعات گرم نظير چاي و آش به ويژه سوپ و شير که مي تواند آب و مواد مغذي مورد نياز بدن را تامين کند، بهترين مواد غذايي هستند که روزه دار مي تواند هنگام افطار از آن استفاده کند .افرادي که بتازگي مکلف به گرفتن روزه شده اند چون در دوران رشد سريع و در آستانه بلوغ قرار دارند نيازهاي تغذيه اي آنها بيش از بزرگسالان است ، بنابراين پس از باز کردن روزه خود با مصرف نان و پنير و سبزي، در صورتيکه توانايي براي مصرف وعده شام را بعد از 2 تا 3 ساعت داشته باشند بهتر است اين شيوه براي آنها انجام شود. در برخي موارد بعضي از نوجوانان پس باز کردن افطار ديگر اشتهايي براي مصرف شام ندارند در اين صورت هنگام مصرف شام براي آنها بايد بلافاصله بعد از باز کردن روزه باشد.

بزرگسالان به لحاظ تغذيه اي وضعيت متفاوتي دارند چون اغلب پس از باز کردن روزه اشتها و تمايل زيادي براي خوردن غذا دارند بنابراين بهتر است با نان و پنير و سوپ روزه خود را باز کرده و وعده شام به ميزان کم را پس از 2 تا 3 ساعت فاصله زماني مصرف کنند.

استفاده از شيريني ها در ماه رمضان بسيار شايع است اما بهترين شيريني در اين روزها خرما است چون ضمن داشتن طعم شيرين و تامين قند مورد نياز بدن قند موجود در آن نيز زيان قند معمولي و شکري موجود در شيريني هاي ديگر را ندارد. با مصرف خرما، ويتامين و نمک مورد نياز بدن که طي ساعات روزه داري از بين رفته جبران مي شود در صورتي که مصرف ساير شيريني ها نظير زولبيا در جبران مواد مغذي بدن بي تاثير بوده چون حاوي ويتامين و نمک مورد نياز بدن نيستند بنابراين بايد مصرف آنها را تا حد امکان کاهش داد چون حاوي مقدار زيادي شکر و روغن بوده و ضمن اينکه ممکن است پخت اين شيريني ها نيز به صورت بهداشتي انجام نشده باشد./س

برچسب ها: خرما ، شیر ، سوپ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.