منشور کوروش به همراه پانزده اثر تاريخي ديگر از ايران باستان در سومين توقفگاه خود در آمريکا به موزه بزرگ متروپليتن نيويورک رسيد تا بار ديگر عظمت فرهنگ و تمدن ايرانيان را به رخ جهانيان بکشد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، منشور کوروش که طبق توافق موزه لندن با موزه هاي آمريکا، از نوزدهم اسفند پارسال تور هنري به پنج ايالت از اين کشور را آغاز کرده، اکنون بعد از واشنگتن پايتخت و ايالت تگزاس، وارد بزرگترين شهر آمريکا يعني نيويورک شده است.

در ويژه مراسمي که به اين مناسبت برگزار شد، باستان شناسان و ايران شناسان آمريکائي درباره اهميت و قدمت اين اثر تاريخي صحبت کردند.

منشور کوروش که مجموعه اي از فرامين کوروش پادشاه ايران در دو هزار و پانصد سال پيش است، به علت قدمت و توجه اش به حقوق اقليت ها در سرزمين بابل، نخستين بيانيه حقوق بشر نيز نام گرفته است.

اين منشور استوانه اي گلين با طول 23 و عرض 11 سانتيمتر، در 40 سطر به زبان ميخي بابلي، فرامين کوروش را در خود جاي داده است.

منشور کوروش بعد از نمايش در موزه‎هاي اسميت سونيان واشنگتن پايتخت آمريکا، موزه هنرهاي زيباي هوستون تگزاس و اکنون در موزه هنر متروپوليتن نيويورک، هجدهم مرداد امسال به موزه هنرهاي آسيايي سان فرانسيسکو و دهم مهر به موزه پاول گتي لس آنجلس مي رود.

اين نخستين بار است که مردم آمريکا فرصت دارند از نزديک با اين اثر تاريخي و مهم جهان آشنا شوند.

به دليل اهميت اين سند تاريخي، نسخه اي از منشور کوروش در ورودي اتاق کار دبيرکل سازمان ملل متحد نيز قرار داده شده است و روزانه دهها شخصيت بين المللي از آن ديدن مي کنند.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار