با وجود اينکه امپراطور 82 ساله رسانه ها مشخصا در مورد پرداخت رشوه از سوي کارکنان خود به پليس حرفي به ميان نياورده، اما در دو سخنراني که به صورت جداگانه از وي ضبط شده، تصريح مي کند که اين کار به بخشي از فرهنگ رسانه اي انگليس تبديل شده است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، بازرسان اسکاتلند يارد در تلاشند تا فايل صوتي پخش شده از "روپرت مرداک" امپراطور رسانه اي يهودي را به دست آورند. در اين فايل مرداک اذعان داشته که پليس انگليس در مقابل افشاي اطلاعات و گزارشات به روزنامه ها، رشوه دريافت مي کند. مرداک در اين سخنراني که در جمع خبرنگاران روزنامه "سان" ايراد شده، عنوان مي دارد که اين کار مدتهاست که جزئي از فرهنگ رسانه اي انگليس شده است.

يکي از افسران پليس طي اين عمليات که "الودن" نام دارد، رسما از سايت خبري "اگزارو" خواسته تا فايل صوتي اين سخنراني را در اختيار پليس قرار دهد. اگزارو نخستين پايگاه خبري بود که صحبتهاي مرداک را در اين خصوص منتشر نمود.

"لارنس اسميت" بازرس ارشد اسکاتلند يارد به مسئولين پايگاه خبري اگزارو اعلام کرده که اگر داوطلبانه اين فايل صوتي را در اختيار وي قرار ندهند، با حکم رسمي و قانوني مجبور به انجام اين کار خواهد شد. پليس انگليس براي دريافت اين فايل همچنين به کانال 4 تلويزيون انگليس، که بخش کوچکي از اين سخنراني را پخش کرده بود، مراجعه کرده است.

بررسي جدي اين پرونده، حاکي از اهميت اين سخنان از سوي شخص مرداک براي پليس لندن است. در اين فايل صوتي، صداي مرداک به گوش مي رسد که مي گويد پرداخت رشوه به افسران پليس در ازاي دريافت اطلاعات، سالهاست که ميان روزنامه نگاران انگليسي رواج دارد و عملا تبديل به فرهنگ رسانه اي اين کشور شده است.

"مارک واتز" سردبير پايگاه خبري اگزارو عنوان کرده که در مقابل خواست افسران اسکاتلند يارد، فايل مزبور را در اختيار آنان نگذاشته است. وي تصريح کرد که افسران پليس مشخص نکرده اند که " مشخصا به دنبال چه چيزي هستند و دقيقا به چه منظور آن را مي خواهند."

او ادامه داد: هر آنچه را که در اختيار داريم بر روي سايت خود قرار مي دهيم. ديگر نمي دانم که به چه شکل مي توانيم کمک کنيم. افسران پليس همانند ديگران تنها مي بايست وارد سايت شده و آنچه را که مي خواهند آنجا مشاهده کنند. يک چيز مشخص است و آن اينکه بر خلاف برخي پايگاه هاي خبري، ما تحت هيچ شرايطي منابع محرمانه خود را فاش نخواهيم کرد.

با وجود اينکه امپراطور 82 ساله رسانه ها مشخصا در مورد پرداخت رشوه از سوي کارکنان خود به پليس حرفي به ميان نياورده، اما در دو سخنراني که به صورت جداگانه از وي ضبط شده، تصريح مي کند که اين کار به بخشي از فرهنگ رسانه اي انگليس تبديل شده است.

آنچه که اسکاتلند يارد هم اکنون به دنبال آنست، مربوط به دو کليپ صوتي است که مي تواند به عنوان مدرکي عليه مرداک به کار رود: در يکي از اين دو کليپ که توسط پايگاه خبري اگزارو منتشر شد، مرداک خطاب به يکي از روزنامه نگاران "سان" مي گويد:ما داريم در مورد پرداخت انعام به افسران پليس در ازاي دريافت اطلاعات صحبت مي کنيم، اين کار هم سابقه اي صد ساله دارد.... . و در کليپ ديگر مرداک در جمع خبرنگاران همان روزنامه عنوان مي کند: من هيچکس را نمي شناسم که طبق روال فرهنگ رسانه هاي انگليس رفتار نکرده باشد.

اين سخنان مرداک مطالبي را که پيش از اين پايگاه خبري "نيوز يو کي" در مورد وي درج کرده بود زير سئوال مي برد. اين سايت اعلام کرده بود که مرداک از پرداخت رشوه توسط خبرنگاران سان به پليس بي خبر بوده است تا اينکه "نيوز کورپوريشن" در اين خصوص دست به افشاگري زد. نيوز کورپوريشن يکي از غولهاي رسانه اي نيويورک است که در سال 1979 توسط مرداک پايه گذاري شد. اسکاتلند يارد در حال حاضر از نظر دادن در مورد عمليات الودن اجتناب مي کند.

لازم به ذکر است که مرداک پيش از اين متهم به ضبط و شنود غير قانوني مکالمات تلفني شهروندان انگليس شده بود.افشا شدن فايلهاي صوتي اخير که به دست کارکنان روزنامه سان صورت گرفته، نشان از حس نامطبوع پرسنل اين منبع خبري، نسبت به مديريت آن و بويژه شخص مرداک دارد.

اين نارضايتي که نتيجه آن پخش سخنان مرداک در جمع خبرنگاران روزنامه خود بوده، نهايتا منجر به اين شده که شواهد مبني بر فعاليتهاي غير قانوني غول رسانه اي غرب در اختيار پليس قرار گيرد.

مسئولين عمليات الودن مدتهاست که به بررسي اين پرونده مشغولند، اما پيش از اين موفق نشده بودند که مدرکي مستقيما عليه شخص مرداک به دست آورند. فايلهاي صوتي فوق الذکر از اين جهت براي اسکاتلند يارد داراي اهميت بسيار مي باشد./رسالت


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار