خبرگزاري فرانسه در گزارشي نوشت تحريمهاي غرب عليه سوريه واقدامات شورشيان تحت حمايت آنها طي بيش از دو سال گذشته مشكلات اقتصادي سوريه را چندين برابر وزندگي مردم اين كشور را مختل كرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ؛ بسياري از سوري ها از افزايش قيمت  بيشتر كالاها و مواد غذايي كه تقريبا سه برابر افزايش يافته شكايت ميكنند. بحران 27ماهه و تحريم هاي بين المللي بر پوند ( واحد  پول سوريه ) تاثير منفي گذاشته و آن را به كمترين حد در هفته هاي اخير تنزل داده است . در حالي كه ارزش هر دلار قبل از بحران سوريه 47 پوند بود ، اكنون هر دلار با 180 پوند مبادله ميشود . دولت سوریه برای جبران بخشی از این بحران روز گذشته اعلام کرد حقوق كاركنان دولت 40درصد افزايش یافته است . 

 اين گزارش مي افزايد : بسياري از مردم بي وقفه كار مي كنند اما به زحمت مي توانند از پس تهيه مايحتاج خود برآيند،آنها سخت  در تلاش هستند اثرات اقتصادي درگيري هاي خونيني كه كشورشان را درنورديده كاهش دهند.

شهروندان سوري در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري فرانسه ضمن شكايت از بالا بودن قيمتها  از محدود بودن درآمد هاي خود جهت تهيه نيازهاي اساسي خود گفته اند. از مارس سال 2011 سوريه درگير جنگ شديدي شد به واسطه حضور تروریستهای خارجی كل  كشور را در بر گرفت.

 اين گزارش به نقل از«جهاد يازيقي» سردبير يك سايت اخبار اقتصادي و تحليلي سوري می نویسد  : جنگ بيشتر مردم سوريه را فقير كرده و قدرت خريد آنها را به شدت كاهش داده است . طبق اعلام مطبوعات دولتي قيمت اقلام اساسي از زمان آغاز درگيريها بين 200 تا 300درصد افزايش يافته است.

آخرين آمار مربوط به تورم كه  در دسامبر سال 2012 منتشر شد تورم را 55.2 درصد نشان داد. 
ارزش پول سوريه در وضعيت سقوط آزاد قرار دارد به طوري كه از زمان آغاز درگيريها سه چهارم ارزش خود را از دست داده است از 50پوند  در برابر هر دلار به 200پوند در برابر 1دلار رسيد. شهروندان سوري از پايين بودن ارزش پول كشورشان شكايت دارند .

در ادامه این مقاله آمده است : برخي شهروندان قبل از فرا رسيدن ماه رمضان و قبل از اين كه قيمتها دوباره افزايش پيدا كند به خريد وذخيره برنج،شكر و روغن روي آورده اند. قيمت مرغي كه چند ماه قبل 250پوند بود اكنون به 1300پوند رسيده است. خشونتها در سوريه 1.7ميليون نفر را مجبور به مهاجرت به خارج كشور كرده است و بيش از 4ميليون نفر نيز در داخل كشور آواره شده اند.

همچنين تحريمهاي بين المللي نيز با هدف فشاربر دولت دمشق عليه سوريه  تحميل شده ،اما اثرات آن بر اقتصاد اين كشور، بر زندگي همه سوري ها تاثير منفي گذاشته است. هر پيچيدگي در درگيريها شوك اقتصادي جديدي به دنبال دارد. «يازيقي» ميگويد كاهش شديد ارزش پوند در برابر دلار احتمالا به تصميم اوباما براي تسليح شورشيان مربوط است.

برنامه جهاني غذا با انجام بررسي در هفت استان سوريه، دريافت از بين 105خانوار مورد بررسي حداقل 9درصد اذعان كرده اند كه در ماههاي آوريل و مه دست به گدايي زده اند. اين بررسي ها نشان ميدهد 82 درصد از مصاحبه شوندگان تصميم گرفته اند با خريد مقادير كمتري غذا و گوشت تازه از هزينه هاي زندگي بكاهند.

كارشناسان ميگويند در سطح كلان، مردم سوريه با بحران اقتصادي عظيمي مواجه است. سرمايه گذاري و گردشگري عملا در حد صفر است،و توليد نفت-منبع اصلي درآمد خارزي براي سوريه كاهش داشته است. 

این در حالی است که سوريه كمكهايي از برخي دوستان خود دريافت كرده است. با اين حال يک كارشناس اقتصادي سوريه ميگويد با وجود بحران و خرابكاري گروههاي مسلح، شورشيان،  اقتصاد كشور همچنان قدرتمند باقي مانده  است. او به افزايش حقوق كاركنان دولت به عنوان نشانه هايی از مقاومت اقتصاد سوريه اشاره كرد و گفت سوريه ميتواند پيامدهاي منفي بحران را مهار كند.

اين گزارش در حالي منتشر ميشود كه غرب به ويژه امريكا همواره خود را نگران مردم سوريه نشان مي دهند و مدعي هستند براي نجات آنها قصد براندازي دولت بشار اسد را دارند.اما عملا با حمايت از شورشيان تروريست و اعمال تحريم عليه سوريه در حقيقت زندگي  مردم عادي را مختل ميكنند.

برچسب ها: اقتصادی ، خبرگزاری ، غرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار