شهرستان فیروزآباد از شهرهای تاریخی ایران و استان فارس است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، مرکز این شهرستان شهر فیروز آباد است. جمعیت این شهرستان بر طبق سرشماری سال ۱۳۸۵، برابر با ۱۱۶٫۶۲۲ نفر بوده‌است.

این شهر در ۱۰۳۵ کیلومتری تهران و ۱۰۰کیلومتری جنوب شیراز,۲۴۰ کیلومتری شمال بندر عسلویه قرار گرفته و در منطقه‌ای کوهستانی با آب و هوایی معتدل قرار دارد. شهر کنونی فیروز آباد در ۳ کیلومتری جنوب شرقی یک اثر تاریخی به نام گور که توسط اردشیربابکان، بنیان گذار سلسلهٔ ساسانیان ساخته شده، واقع است. گور مرکز منطقهٔ اردشیر خوره بوده‌است که عربهای مسلمان آن را در سال ۲۸- ۲۹ ه. ق. تسخیر کردند. آثار تاریخی زیادی در این شهر وجود دارند که اکثراً به جا مانده از دورهٔ ساسانی اند. این شهرستان زادگاه بنیانگذار سلسله ساسانیان ،اردشیر بابکان است و قدمت آن به ۳۵۰۰ سال قبل می‌رسد.

صنایع دستی

از صنایع دستی شهرستان می‌توان به گلیم، جاجیم، گبه وقالی درمیان زنان عشایر و روستاها که قدمت طولانی دارد اشاره کرد. ضمنا از سوغاتی‌های این شهرستان می‌توان به حلوای ارده و نان کنجدی (حلوای کشی + کنجد) در شهر فیروزآباد و انواع عرقیات گیاهی با خواص دارویی فراوان در شهر میمند اشاره کرد.

اماکن مذهبی

امامزاده داوود يا امامزاده خرقه (سيد داود فهلوي) يكي از اماكن مذهبي شهرستان فيروزآباد در فارس به‌شمار مي‌آيد واین مکان در روستاي خرقه در 20 كيلومتري فيروزآباد واقع شده است.

اماکن تاریخی

نقش تنگاب رو به روی قلعه دختر، در پایین کوه، در سمت راست رودخانه تنگاب به سوی فیروزآباد، در کوه نقش برجسته ای به ابعاد 5×3 متر و به بلندای چهار متر از کف رودخانه کنده شده که در بین مردم منطقه به نقش رستم مشهور است

در این نقش، مراسم تاج گذاری اردشیر بابکان دیده می شود و مظهر میترا (مهر) حلقه قدرت را به اردشیر ارزانی می دارد. پشت سر اردشیر کودکی وجود دارد که احتمالاً ولیعهد یعنی شاپور اول است و سه نفر از بزرگان در کنار این کودک به حالت احترام ایستاده اند. در این اثر، کتیبه ای بین اردشیر بابکان و مظهر میترا وجود دارد که حروف آن محو شده است.

نقش تن به تن(نقش پیروزی) :

در فاصله دو کیلومتری نقش برجسته تنگاب و در همان سمت کوه، نقش برجسته ای وجود دارد که به نقش برجسته جنگ تن به تن و یا دف و چنگ مشهور است و از سده سوم میلادی به جای مانده است.

این نقش برجسته در سه قسمت از شش نفر شکل گرفته است؛ یکی از آنها به قولی اردشیر بابکان است، در زیر آن شاپور حریف خود را از پا در آورده و سومی دو نفر سپاهی هستند که یکی، دیگری را از روی اسب به زیر می کشد. این نقش از لحاظ هنری بسیار ظریف و ارزنده است

جاذبه های طبیعی

سد تنگاب در استان فارس، محل تنگاب و در ۱۲ کیلومتری شمال غربی شهرفیروز آباد (مسیر فیروز آباد-کوار) بر روی رود خانه فیروز آبادواقع شده‌است.

سد تنگاب در فاصله ۹۰ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد. مختصات جغرافیائی محل سد در ۵۷-۲۸ عرض شمالی و ۳۲-۵۲ طول شرقی است.

نامهای دیگر این سد: سد ساسانیان، سد اردشیر و سدآریوبرزن هستند.

ارتفاع سد از بستر رودخانه ۵۱ متر است.

سرچشمه

سرآب اصلی رودخانه فیروزآباد از چشمه‌های حنیفقان بوده با آبدهی کل بین ۵/۲ تا ۵ متر مکعب بر ثانیه که حدود ۲۳ دهنه چشمه با دبی‌های متفاوت در سر آب رودخانه را تغذیه می‌نماید.

از طرف دیگر آبهای جاری دشت شور آب، مهکویه، زنجیران و جووکان به این رودخانه ملحق شده و در حوالی محکویه به تنگ هلالو می‌رسد.

بعد از طی حدود ۵ کیلومتر و با الحاق حوزه سرریزجان به تنگه تنگاب (محل سد) رسیده پس از طی مسیر نسبتاً طولانی تنگ تنگاب به دشت فیروزآباد وارد می‌شود.

پس از عبور از دشت فیروز آباد به سمت جنوب شرقی منحرف شده و از تنگ هایقر عبور می‌نماید و بهرود خانه موند پیوسته و به خلیج فارس می‌ریزد.

غار و گنبد نمکی جهانی فیروزآباد

گنبد نمکی جهانی در مرز استان فارس و بوشهر واقع است. این گنبد نمکی در 100 کیلومتری جنوب غربی شهرستان فیروز آباد واقع است. کوه جهانی یا گنبد نمکی جهانی در جنوب فیروزآباد در استان فارس قرار دارد.این گنبد نتیجه تکاپوی تبخیری های سری هرمز (پرکامبرین پسین-کامبرین میانی) و ظهور آن در سطح زمین است که در پایانه شمال باختری تاقدیس سورمه دیده می شود. از دیگر پدیده های کارستی چشمه های آب شور و آب معدنی است که در داخل و اطراف این گنبدنمکی وجود دارد. کارن های شیاری، لغزش، درزهای نمکی که بعضی منشا تکتونیکی و بعضی دیگر بر اثر انحلال به وجود آمده است، غارها، گالری های انحلالی، ستون های انحلالی که به نام دودکش جن معروف هستند و .... از فرم های مهم کارستی در منطقه محسوب می شوند. کوه جهانی یکی از بزرگترین برون رانی های فعال نمکی در کوه های زاگرس است. نمک از حدود 4 کیلومتری زیر سطح دریا تا 1.5 کیلومتری بالای سطح دریا افزایش می یابد. این توده نمکی از برون رانی های نسل سوم نمک هرمز در زاگرس کنونی است. از نظر ساختاری این گنبد شبیه به یک بیضی است که قطر بزرگ آن در جهت شمالی جنوبی می باشد و در انتهای غرب تاقدیس کوه سرمه به سطح زمین رسیده است. حداکثر ارتفاع آن در شمال شرق 1483 متر و حداقل ارتفاع آن در جنوب غرب 700 متر است. بخش شمالی ساختار نسبت به بخش جنوبی مرتفع تر است./س

برچسب ها: تابستانی ، سفر ، کاملتر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.