موج نفرت از آمريکا که مدتي در مصر مخفي مانده بود اکنون کاملا آشکار شده است و احزاب مختلف مصري واشنگتن را در حوادث کشورشان مصر مي دانند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه لس آنجلس تايمز ؛ گروههاي رقيب در مصر  که طرفدار يا مخالف برکناري محمد مرسي رئيس جمهور مصر هستند ، اتفاق نظر دارند که آمريکا در اين باره مقصر است. مصري ها براي آينده کشورشان جنگ مي کنند و آمريکا ستيزي که مدتي مديد در مصر احساسي مخفي بود ، دوباره آغاز شده است.

هر کدام از طرف ها آمريکا را به حمايت از ديگري متهم  و از  توطئه هايي صحبت  مي کند که باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا مخفيانه در حال دامن زدن به مخالفت هاست تا مصر تضعيف شود.اگر آمريکا در امور مصر دخالت مي کند نبايد اين کار را  انجام دهد ولي اگر دخالتي ندارد به نظر مي رسد واشنگتن موجب بيگانگي هر دو طرف با خودش شده باشد و اين نشان از  نفوذ و اعتبار در حال کاهش آمريکاست در حالي که تلاش دارد هرج و مرج در مصر را هدايت کند.اسلامگرايان جمعه عصر در تظاهراتي گسترده به طرفداري از مرسي ، اين موضوع را به زير سئوال بردند که چگونه آمريکا که ادعاي طرفداري از حکومت قانون و برگزاري انتخابات آزاد را دارد مي تواند به اين سرعت نخستين رئيس جمهور منتخب مصر را رها کند و کودتاي نظامي روز چهارشنبه را محکوم يا حتي به آن اذعان نمي کند.

مقامات آمريکايي و تحليلگران معتقدند نفوذ آمريکا در مصر به طور فزاينده اي محدود است ولي بسياري از طرفداران مرسي بر اين عقيده اند که دست آمريکا در مشکلات اخير کشور در کار است. ديدگاه  رايجي که در خيابان ها بيان مي شود اين است که دولت آمريکا با ارتش مصر براي ايجاد قطعي هاي برق ، کمبود سوخت و مشکلات ديگري که موجب کاهش حمايت عمومي از مرسي شد؛  همکاري کرد.طرفداران رئيس جمهور برکنار شده مصر اين شکايت را دارند که آمريکا هرگز از مرسي به سبب ريشه هاي وي در حزب اسلامگراي اخوان المسلمين حمايت نکرد.

محمد السيد چهل ساله و پدر سه فرزند در قاهره گفت : سکوت آمريکا در مورد برکناري مرسي ثابت کرد آمريکا همواره مخالف اسلام سياسي بوده است حتي اگر اسلام سياسي از طريق ابزارهاي دموکراتيک بوجود بيايد.شيخ عبد الخالد فهمي سي و سه ساله که در ميان سر و صداي بالگردهاي نظامي که به گفته معترضان براي ارعاب جمعيت طرفدار مرسي  بر پرواز درآمدند ؛ سعي مي کرد صدايش شنيده شود ، فکر مي کند آمريکا آشکارا توطئه کرده است. وي با ابراز نگراني درباره احساسات ضد آمريکايي گفت واشنگتن ادعا کرد دولت مرسي را پذيرفته است و اين اقدامي براي 
بي اعتبار کردن وي بود.

فهمي افزود: حمايت از مرسي بخشي از توطئه آمريکا بود تا مردم به مخالفت با وي بپردازند.
چند کيلومتر دورتر ، معترضان مخالف مرسي اصرار دارند آمريکا موافق برکناري مرسي است همانطور که واشنگتن از سرنگوني حسني مبارک طرفداري کرد. معترضان پارچه هايي در دست داشتند که بر روي آنها نوشته شده بود :« اوباما از فعاليت هاي تروريستي حمايت مي کند و تصاويري از آن پاترسون سفير آمريکا را در دست داشتند که بر روي آنها علامت ايکس قرار داشت.

اکنون بسياري از جوانان مصري که اوباما در زمان سخنراني مهم سال دو هزار و نه تلاش کرد خود را به آنها نزديک کند ، وي را فردي متظاهر مي دانند.احمد سلام بيست ساله دانشجوي حقوق و از اعضاي جنبش تمرد که به برگزاري اعتراض هاي روز يکشنبه و برکناري مرسي کمک کرد گفت :« آمريکا از مرسي براي بوجود آوردن آن نظمي که در خاورميانه ( شمال آفريقا و غرب آسيا ) مورد نظرش است استفاده مي کند. اين نظم جديد امنيت و منافع آمريکا را تضمين مي کند. آمريکا به حرف مردم مصر گوش نمي کند.

بيشتر خشم معترضان از پاترسون است که از سال دو هزار و يازده سفير آمريکا در قاهره است.وي ماه گذشته اعلام کرد در اين باره که توسل به اعتراض هاي خياباني موجب برکناري مرسي شود ترديد زيادي دارد و با اين سخنان خشم فعالان مخالف مرسي را برانگيخت. پاترسون برگزاري انتخابات  را مسيري بهتر دانست. وي همچنين با بيان اينکه مرسي رهبر منتخب مصر است حمايت آمريکا را از وي ابراز کرد.پس از آن فعالان از انواع دشنام ها براي توصيف پاترسون استفاده کردند و خواستار اخراج وي از مصر شدند. معترضان مخالف مرسي مي گويند چنين انتقادي موجه است زيرا زماني که مرسي متهم به سرکوب مخالفان ، روزنامه نگاران و قاضي ها شد ، آمريکا با قاطعيت بيشتري با اين اقدامات مخالفت نکرد.


برچسب ها: احساس ، آمریکا ، مصر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار