خود اشتغالي نوعي اشتغال، در بخش غير مزد بگيري است که فرد شاغل با اتکا به توان شخصي خود به کارهاي توليدي و خدماتي و در نتيجه کسب درآمد مي‌پردازد.

ابوالفضل شاه آبادي عضو هيات علمي دانشکده اقتصاد دانشگاه بوعلي سينا در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، در خصوص خود اشتغالي و تاثير آن بر رشد اقتصاد کشور اظهار داشت: خوداشتغالي نوعي اشتغال در بخش غير مزد بگيري است که فرد شاغل با اتکا به توان شخصي، ابتکار و خلاقيت خود به کارهاي توليدي و خدماتي و در نتيجه کسب درآمد مي‌پردازد.

وي در ادامه افزود: بخش خود اشتغالي در اقتصاد فرد را به تدريج آماده کسب توانايي‌هاي لازم براي ورود به بازارهاي بزرگ‌تر و گسترده‌تر مي‌کند.

در نتيجه مي‌توان خود اشتغالي را زمينه ساز رشد اشتغال آزاد و نهايتا رشد شاخص اقتصاد کشور در نظر گرفت.

اين کارشناس اقتصادي در تعريف خوداشتغالي گفت: خوداشتغالي هر نوع فعاليت توليدي و خدماتي مولد ارزش‌هاي اقتصادي در بخش غير مزد بگيري را شامل مي‌شود.

بنابراين تمام مشاغل موجود در بخش غير مزدبگيري شامل تمام افرادي که در زمينه‌هاي صنعتي، کشاورزي و مشاغل ديگر براي خود کار مي‌کنند، در محدوده فعاليت‌هاي خود اشتغالي قرار دارند.

شاه آبادي بازار کار را به دليل تاثير پذيري و تاثير گذاري از ساير بازارهاي اقتصادي به عنوان عامل مهم در اقتصاد دانست و گفت: طي دهه اخير عرضه نيروي کار بر تقاضاي آن فزوني داشته و اين شکاف به تدريج افزايش يافته است، که نتيجه آن بحران بي‌کاري است.

وي ادامه داد: بر همين اساس برنامه‌هاي خوداشتغالي يکي از مقولات مهم در چارچوب سياست‌هاي بازار کار مدنظر بيشتر کشورهاي جهان قرار گرفته است.

انتهاي پيام/

برچسب ها: اشتغال ، شاخص ، فعالیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار