ترافیک شهری به رفتار رانندگی مردم بستگی دارد که هرچه رفتار مردم قانون‌مندتر باشد ترافیک نیز روان‌تر خواهد بود.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، همه می‌دانند که مشکل ترافیک ایلام مربوط به دیروز و امروز نیست، ایلام در دنیای امروز شناخته شده نیست اما متأسفانه به عنوان یکی از شهر‌هایی است که دارای بافت سنتی و قدیمی در کشور مطرح است.

البته تاکنون با کمک کارشناسان مطالعاتی در این باره صورت گرفته و هزینه‌‌های بسیاری نیز صرف توسعه شهر، احداث پل‌های هوایی، عریض کردن خیابان‌ها، اصلاح هندسی معابر، ‌خط کشی و جدول‌بندی خیابان‌ها و ‌نصب علائم شده است.

نخستین‌ نکته‌ای که نظر هر تازه واردی را به شهر ایلام مرکز استان جلب می‌کند، شلوغی خیابان‌ها و ترافیک و ازدحام خودروهای آن است.

به راستی چرا مشکل ترافیک در پاره‌ای از ساعات تبدیل به گره کوری شده است. عواملی مانند محدودیت معابر و اشکالات فنی  یا افزایش بی‌رویه تعداد خودروها بسیار مهم و تأثیر گذار هستند.

ولی از یاد نبریم که بسیاری از کلانشهرهای دنیا ویژگی‌هایی همسان ما دارند، در اینجا باید به عاملی توجه کنیم که کمتر به آن اهمیت داده شده است، عاملی که نقش بسیار مهم و شاید حتی مهم‌ترین نقش را در ترافیک شهر ایلام ایفا می‌کند، این عامل چیزی نیست جز «فرهنگ ترافیک».

در شهر ایلام به مرور زمان فرهنگ ترافیک خاصی شکل گرفته است که در آن حتی تعاریف معمول ترافیکی معناهایی دیگر یافته‌اند، برای مثال تاکسی در عرف جهان «وسیله‌ای برای سفرهای شهری با یک مقصد معین مورد استفاده قرار می‌گیرد» اما در شهر ایلام تاکسی یک وسیله مستقیم رو در بعضی مواقع یک اتومبیل شخصی و حتی گاهی یک خودروی باری است و یا فقط به وسیله‌ای دربستی که کرایه آن هم نامعلوم و دلبخواهی بوده، تبدیل شده است.

تعریف پیاده‌رو نیز در فرهنگ ترافیکی ایلام چنین است، مسیری باریک و ناهموار که می‌تواند برای پارک موتور و خودرو ، پهن کردن بساط مغازه‌ها و دستفروش‌ها، تخلیه مصالح و نخاله‌های ساختمانی و ... به طور مشترک با عابر پیاده مورد استفاده قرار گیرد و یا دستفروشان و سیگار فروشانی که در اطراف میادین سبب ترافیک و بی‌نظمی معابر شهری شده‌اند.

سایر تعاریف غیر عادی این فرهنگ ترافیکی را خود بهتر می‌دانید، به راستی این فرهنگ یا ناهنجاری فرهنگی ـ ترافیکی را چه کسی به جز خود ما به‌وجود آورده است.

آیا تا زمانی که در این شهر تاکسی به جای وانت‌بار، موتور به جای تاکسی، حاشیه خیابان‌ها به جای میوه فروشی، سواره‌رو به جای پیاده‌رو و پیاده‌رو به جای پارکینگ و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان امیدی به حل مشکل ترافیک ایلام داشت.

محمد رسولی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام در این باره می‌گوید: همانطور که مطلع هستید در جوامع توسعه یافته فرهنگ‌سازی و اعمال قوانین بستر توسعه همه جانبه است و بهره‌مندی از همه ظرفیت‌ها به‌ویژه فرهنگ‌سازی توسط فرهیختگان عرصه علم و ادب و هنر عاملی تأثیرگذار در بهبود رفتارهای مطلوب جامعه است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان ایلام ادامه داد: از این‌رو گسترش فزاینده وسایل نقلیه و آلودگی‌های ناشی از آن و کشته و مجروح شدن انسان‌ها در تصادفات ضرورت مشارکت‌های عمومی در این امر را می‌طلبد تا در کشورمان که مهد تمدن و فرهنگ است به همت رانندگان قانونمدار در آینده‌ای نه چندان دور چون دیگر عرصه‌ها شاهد نظم و انضباط درونی و آرامش و امنیت بیشتر آن باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به مبلمان موجود شهر و بافت سنتی معابر به‌ویژه هسته مرکزی، توسعه زیرساخت‌های ترافیکی معابر نیاز به هماهنگی، مطالعه، پیش‌بینی بودجه و اعتبارات، رفع معارضین، تشکیل جلسات هماهنگی و ... دارد که این خود سبب اتلاف زمان و کندی اجرا می‌شود.

رسولی افزود: این تنها خودروها نیستند که سبب ایجاد تراکم و گره ترافیکی می‌شوند بلکه تردد عابرین پیاده در سواره‌روهای شهر ایلام خصوصاً در خیابان‌های حوزه مرکزی سبب ترافیک شده است.

عابرین پیاده نیز سبب ترافیک می‌شوند

وی ادامه داد: متأسفانه روزانه شاهد تردد زیاد عابرین پیاده در سطح سواره‌رو‌های خیابان‌ها هستیم که سبب کندی حرکت خودروها و ایجاد ترافیک می‌شوند و بعضی مواقع نیز فوت یا مجروح شدن عابرین در بین سواره‌رو‌ها را به دنبال دارد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان ایلام گفت: برابر مواد 214 و 215 آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، به جز مأموران راهنمایی و رانندگی هیچ کس حق ندارد به هر دلیل در سواره‌رو‌های خیابان‌ها قدم بزند.

وی ادامه داد: برای گذشتن از عرض راه حتماً از گذرگاه‌های  پیاده (پل‌های عابر پیاده، زیرگذرهای عابر پیاده، محل‌های خط کشی شده مخصوص عابر پیاده و ...) استفاده کنید، هرگز ناگهانی از پیاده‌رو وارد سطح سواره رو نشوید.

رسولی تصریح کرد: امیدوارم با همکاری مردم ایلام با مأمورین راهنمایی و رانندگی که برای سلامت عبور و مرور آنان در خیابان‌ها حضور دارند و همچنین رعایت مقررات از سوی عابرین پیاده دیگر شاهد حادثه‌ای برای آنان نباشیم.

مقررات راهنمایی و رانندگی اصلی‌ترین رکن اساسی در چرخه ترافیک است

این فرمانده انتظامی عنوان کرد: مقررات راهنمایی و رانندگی به عنوان اصلی‌ترین رکن اساسی و چرخه ترافیک برای بهبود وضعیت حمل و نقل کشور در جنبه مختلف مدنظر است و همکاری آموزش و پرورش با پلیس در این خصوص اثرگذار است و نقش معلمین جامعه به عنوان پیشتازان فرهنگی در زنجیره آموزش و فرهنگ‌سازی دانش‌آموزان و اولیا ضروری است تا تحت عنوان فرهنگ یاران ترافیک وارد عمل شده و به روند تکاملی طرح همیاران پلیس جامه عمل پوشیده و با ظرفیت ایجاد شده در استقرار نظم و انضباط اجتماعی نقش‌آفرینی کنند.

آموزش و اطلاع‌رسانی یکی از مؤلفه‌های اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ایلام است

وی افزود: یکی از مؤلفه‌های اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی استان ایلام، آموزش و اطلاع‌رسانی از طریق خبرگزاری‌های فعال، صدا و سیما، جراید و روزنامه‌ها، مدارس و ناوگان حمل و نقل عمومی است که از تمام توان و ابزارهای خود استفاده می‌کند تا بتواند گامی مؤثر را در این زمینه بردارد./ج1

برچسب ها: ترافیک ، رانندگی ، مقررات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.