افت سفره های آب زیر زمینی در برخی از مناطق فارس به 50 متر رسید.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا گفت : اغلب مناطق استان فارس با افت شديد آبهاي زيرزميني مواجه شده است و تا ۵۰ متر شاهد افت آب در اين مناطق هستيم.

عليرضا دائمي با تشريح چالش هاي كمبود آب در مناطقي از استان فارس بيان کرد : با توجه به روند خشكسالي و برداشتهاي بي رويه در بيشتر شهرستانهاي فارس با چالش و مشكل مواجه هستيم.
وي با اشاره به اينكه كشت هاي پر مصرف همچون برنج و حفر چاههاي غيرمجاز، در كنار خشكي چاهها و قنوات، روستاها را با كمبود شديد آب آشامیدنی مواجه كرده است افزود: بيشتر مردم در اين بخشها خواستار توزيع مطلوب تر آب در اين مناطق شده اند.
وي برنامه ريزي صحيح با توجه به وضعيت آبي حاكم بر شهرستانها را از جمله اهداف اين بازديد دانست و گفت: براي هر شهرستان يك برنامه بلندمدت و يك برنامه به صورت ميان مدت در نظر گرفته شده است.
اين مقام مسوول افزود: در برنامه بلندمدت، مخازن سدهاي ساخته شده يا در دست ساخت مورد استفاده قرار مي گيرد و سامانه انتقال آب و تصفيه خانه براي هر شهرستان در نظر گرفته شده است.
وي ادامه داد : به طور مثال سد نرگسي، در آينده انتقال آب به شهرستان فراشبند را بر عهده خواهد داشت و اميدواريم با بهره برداري از ساير سدهاي مخزني فارس، در برنامه بلندمدت آب با كيفيت در اختيار مردم قرار گيرد.
دائمي گفت: ساخت سد تنگاب، امكان انتقال آب به شهرستانهاي فيروزآباد و قيروكارزين را در بلندمدت فراهم مي کند و در كنار سيستم انتقال و تصفيه خانه، استفاده از چاههاي موجود يا حفر و تجهيز چاههاي جديد به عنوان برنامه هاي ميان مدت و كوتاه مدت براي شهرستانها تا چند ماه آينده در دستور كار است.
وي تغيير اساسي در الگوي مصرف آب كشاورزي را خواستار شد و با بيان اين نكته كه برداشت از آبهاي زيرزميني فراتر از توان سفره هاي منطقه صورت گرفته، برنامه ريزي صحيح و تغيير و اصلاح اين الگو را در بخش كشاورزي ضروري دانست.
معاون وزير نيرو توسعه شهرستانهاي محروم استان را مطلوب و گسترده ارزيابي كرد و افزود: براي توسعه صنايع، آب مورد نياز است، بنابراين بهتر است با متمركز كردن صنايع و استفاده از شهركهاي صنعتي از پراكندگي آنها جلوگيري شود، اطمينان داريم اگر صنايع متمركز شود آب و انرژي متمركزتر مي شود و از توسعه و پيشرفت خوبي در بخش صنايع بهره مند مي شویم.
وي آبرساني با تانكر به روستاها با تعرفه سال ۹۱ را از جمله تصميمات اين بازديد عنوان كرد و ضمن تأكيد بر اهميت و نقش تشكل هاي آب بران از مردم خواست با همكاري با اين تشكل ها، مديران آب كشور را در اجراي طرحهاي شبكه ها ياري رسانند./س

برچسب ها: افت ، مناطق ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.