مسوول واحد پيشگيري و مبارزه با بيماري هاي واگير مركز بهداشت استان مركزي گفت: این استان جزو ده استان با بروز بالاي بيماري تب مالت در كشور است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، دكتر منصوري به مناسب روز جهاني مبارزه با بيماري هاي مشترك انسان و حيوان افزود: پارسال ۷۳۴ مورد گزارش تب مالت در استان مركزي ثبت شده كه بيشترين بروز آن بر مبناي ۱۰ هزار نفر جمعيت در شهرستان هاي زرنديه و كميجان و كمترين آن در اراك بوده است.
وي يادآور شد : يكي از دلايل مهم بروز بالاي ثبت بيماري مشترك تب مالت دراين استان گزارش دهي و رصد مناسب آن نسبت به ساير استانها بوده است.
مسوول واحد پيشگيري و مبارزه با بيماري هاي واگير مركز بهداشت استان مركزي خاطر نشان كرد: استفاده از فرآورده هاي سنتي و غيرپاستوريزه لبني يكي از دلايل عمده بروز تب مالت است.
دكتر منصوري اضافه كرد: سال گذشته ۱۱ مورد ابتلاي به بيماري كيست هداتيك در استان مركزي گزارش شده كه علت عمده آن تماس مستقيم با سگ و يا استفاده از سبزي وميوه هاي آلوده به تخم انگل و شستشو و ضدعفوني ناقص اين خوراكي ها بوده است.
وي ادامه داد: سال گذشته سه هزار و ۴۵۶مورد حيوان گزيدگي در استان گزارش شد كه عامل دو هزار و ۸۷۶ مورد از آنها سگ، ۱۶۶ مورد گربه هار، ۱۳۹ مورد حيوانات اهلي و خانگي مبتلا به هاري، ۲۳ مورد گرگ، ۱۸ مورد شغال، هشت مورد روباه و مابقي توسط ساير حيوانات وحشي بوده است.
مسوول واحد پيشگيري و مبارزه با بيماري هاي واگير مركز بهداشت استان مركزي افزود: دو هزار و ۵۱۵ مورد از موارد تهاجم سگ به انسان كه سال گذشته در استان گزارش شده مربوط به سگ هاي صاحب دار و تنها ۳۴۳ مورد توسط سگ هاي ولگرد بوده و اين مهم خطرآفريني تماس با حيوان را گوشزد مي كند.
دكتر منصوري ادامه داد: ۶۹۸ مورد از حيوان گزيدگي ها در سال گذشته تحت مراحل پنجگانه واكسينه و مابقي در سه نوبت عليه هاري واكسينه شده اند.
وي خاطرنشان كرد: پارسال همچنين پنج مورد بيماري سياه زخم بر اثرتماس انسان با كانون هاي آلوده دامي استان و ۵۷ مورد سالك نيز در استان گزارش شده است.
دكترمنصوري اظهار كرد: گزارش ۱۲ مورد مشكوك به تب خونريزي دهنده كنگو در استان و شناسايي يك مورد قطعي از اين بيماري از ديگر موارد بيماري هاي مشترك انسان و حيوان در استان بوده است.
وي گفت: موضوعات بيماري هاي مشترك ، نوپديد و بازپديد يكي از تهديدات امروز جامعه است كه نياز به مشاركت و ارتقاب بهداشت دارد./س
برچسب ها: واگیر ، تب ، مالت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.