تحقيقات نشان داده که گاز رادون دومين عامل ايجاد سرطان ريه بعد از دخانيات است.

مهندس گوراني، مسئول مرکز پرتو هاي وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، در مورد گاز گفت: عمده پرتوگيري ما انسانها از طبيعت است و عمده منبع طبيعي که به ما آسيب مي‌رساند گاز رادون است که از اورانيوم توليد مي‌شود اورانيوم به صورت طبيعي در کل محيط زمين به مقادير متفاوت وجو دارد  كه در يک مدت زمان طولاني اورانيوم تبديل به سرب مي‌شود و در اين فاصله تبديل، مواد مختلفي توليد مي‌شود که يكي از اين مواد گاز رادون است.

وي با اشاره به اينکه گاز رادون بي رنگ و بي بو خنثي و راديو اکتيو است افزود: اين گاز آلفا زا است يعني توليد يک ذره سنگين مي‌کند. در واقع اين گاز يکي از خطرناكترين آلوده کننده‌ هاي داخل بدن است و  ريه را درگير مي‌کند که به عنوان دومين عامل ايجاد سرطان ريه بعد از دخانيات شناخته شده است.

گوراني ادامه داد: گاز رادون در محيط‌هاي باز اهميت ندارد بلکه در محيط‌هاي بسته که تهويه مناسب وجود ندارد با افزايش غلظت اين گاز مي تواند براي انسان خطرناک باشد بايد توجه داشت کارهاي زيادي براي جلوگيري از اثرات خطرناک آن انجام شده البته اين گاز از زمين خارج مي‌شود پس هر فعاليتي که منجر به کندن زمين شود باعث خروج اين گاز مي‌شود.

هرچه اورانيوم در يک منطقه زياد باشد ميزان گاز رادون هم بيشتر است و مهمترين عامل افزايش اين گاز در محيط کندن زمين و ساخت و سازهاي غير اصولي است.

وي خاطرنشان كرد:بنابراين بايد به خروج گاز دقت کنيم و محيط زندگي از تهويه مناسب برخوردار باشد در کشورهاي غربي فنداسيون ساختمان‌ها را طوري مي‌سازند که گاز رادون به داخل ساختمان نفوذ نکند همچنين از مواد و مصالحي استفاده مي‌کند که کمتر گاز رادون داشته باشد./ح

برچسب ها: سرطان ، ریه ، گازرادون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.