میراث فرهنگی کهن و جاذبه های گردشگری همدان گنج کشف نشده و تمام نشدنی زیرپای ایرانی‌ها است که در صورت معرفی این جاذبه‌ها و ظرفیت‌‌ها بسیاری از گردشگران در دنیا شیفته زیبایی و داشته ‌های فرهنگی این مرز و بوم می‌شوند.



به گزارش خبرنگارگروه استانها باشگاه خبرنگاران بدون شک همدان را باید یکی از مناطق ارزشمند ایران در بخش گردشگری نامید، سرزمینی که در چهار سوی آن جاذبه ‌های گوناگونی در زمینه ‌های مختلف طبیعی و تاریخی نهفته و آن را به یکی از مراکز گردشگری دنیا تبدیل کرده است.

امروز کمتر گردشگری در ایران وجود دارد که نام برخی از جاذبه ‌های طبیعی و گردشگری همدان همچون آرامگاه بوعلی و باباطاهر، گنجنامه، گنبدعلویان، غارعلیصدر و .. را نشنیده باشد.

با نیم نگاهی به‌ همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران می‌ توان آن را چون نگینی درخشان که برتارک ایران چشم ودل هربیننده ‌ای را می‌ فریبد، مشاهده کرد.

سرمایه گذاری در بخش گردشگری همدان یک فرصت است

در همین زمینه مديركل ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استان همدان گفت: سرمایه گذاری در بخش گردشگری همدان یک فرصت است.

علیرضا ایزدی اظهار داشت: استان همدان از قابليتهاي تاريخي، فرهنگي و گردشگري برخوردار است و با ارائه و معرفي فرصتهاي مناسب سرمايه گذاري در حوزه هاي مختلف ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مي توان باعث جذب سرمايه گذاران در استان شد.

ايزدي تاکید کرد: استان همدان شرايط ويژه اي براي سرمايه گذاري در حوزه گردشگري دارد.

وی با اشاره به ظرفيتها و پتانسيلهاي حوزه سرمايه گذاري گردشگري در همدان، گفت: استان چهارفصل همدان داراي مناظر طبيعي و تاريخي بسياري است که اين مهم مي تواند توجه سرمايه گذاران را به خود جلب کند.

هدف گذاری کلان برای توسعه گردشگری همدان ضروری است

استاندار همدان نیز تأکید کرد: در بحث توسعه گردشگری و جذب گردشگر در تمام فصول سال باید هدف گذاری کلانی برای معرفی جاذبه ها و ظرفیت های استان همدان انجام شود.

علی محمد آزاد با انتقاد از وضعیت گردشگری همدان گفت: کسانی که در فصول تابستان و بهار به استان همدان سفر می کنند گردشگر نیستند و مسافر هستند و در مسیر عبوری خود بازدیدی از گنجنامه، عباس آباد و علیصدر دارند و نهایتا چادری را نصب و صبح دوباره راهی می شوند و گردشگر کسی است که دو روز تا یک هفته را در همدان اقامت داشته باشد که در این راستا باید برای آنها برنامه های متنوعی تدوین شود.

همدان باید به مردم ایران شناسانده شود

وی با بیان اینکه با برنامه های هوشمندانه باید به گردشگران و علاقمندان همدان که به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن کشور معرفی شده است، شناسانده شود، اضافه کرد: برای تحقق توسعه گردشگری باید هدف گذاری ها را کوچک نکنیم و نباید هدف اصلی جذب گردشگر در جشنواره خلاصه شود.

وی عنوان کرد: برخی سودجویان گردشگران را به اقامت در سوئیت هایی ترغیب می کنند که در حاشیه شهر قرار دارند و از وضعیت مناسبی بهره مند نیستند و این مسئله باعث فرار گردشگر می شود.

وی افزود: همدان دارای منطقه خوش آب و هوا است که جاذبه های طبیعی و مکان دیدنی بسیاری دارد که با معرفی مناسب آنها می توان زمینه جذب گردشگر را فراهم کرد.

باید از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه گردشگری استفاده شود

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه گردشگری استفاده شود، ادامه داد: در مسیر اماکن دیدنی روستاهای بسیاری وجود دارد که با ارائه غذا، نان و بازی محلی می توانند زمینه اقامت گردشگران را فراهم و موجب درآمدزایی خود شوند.

وی عنوان کرد: همه بخش های صنایع دستی می تواند بازار خوبی برای استان فراهم کنند و صنایع دستی و میراث فرهنگی می توانند باعث توسعه گردشگری استان باشند.

روستاهای گردشگری همدان نیازمند جذب سرمایه گذار است

معاون برنامه ریزی فرماندار همدان نیز گفت: روستاهای هدف گردشگری همدان نیازمند جذب سرمایه گذار است و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باید سرمایه گذاران را حمایت کند.

محمدعلی محمدی از طبیعت گردی به عنوان یک رویکرد جدید گردشگری یاد کرد و گفت: باید با توجه به ظرفیتی که در شهر همدان در این زمینه وجود دارد باید استفاده بهینه از آن داشت.

معاون فرماندار همدان اضافه کرد: نظارت بر انجام ساخت و سازها در کنار بافت با ارزش روستاها باید مورد توجه قرار گیرد و جداره سازی و دیواره سازی مطابق با کالبد قدیمی آنها انجام شود.

در سفر دوم هیئت دولت به همدان 11 روستا به عنوان مناطق گردشگری شناخته شدند

وی در رابطه با روستاهای هدف گردشگری گفت: در سفر دوم هیئت دولت به همدان 11 روستا به عنوان مناطق گردشگری شناخته شدند که اکنون نیز 9 سهمیه دیگر به همدان اضافه شده است.

محمدی گفت: از مجموع 20 روستای هدف گردشگری روستاهای خاکو، سیمین و ابرو، ورکانه و قلعه جق فامنین جزء روستاهای گردشگری شهر همدان معرفی شدند.

آنچه مسلم است اینکه استان همدان به لحاظ برخورداری از جاذبه‌های طبیعی فراوان می تواند در ردیف پردرآمدترین استان‌ها از نظر جلب و جذب گردشگر قرار گیرد که رسیدن به این جایگاه نیازمند برنامه‌ریزی صحیح و غنی است./ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.