رسانه ها به نقل از رئيس جمهور ونزوئلا اعلام کردند تصميم اخير شماري از کشورهاي اروپايي براي بستن حريم هوايي خود به روي هواپيماي حامل اوو مورالس رئيس جمهور بوليوي به دستور سازمان جاسوسي مرکزي آمريکا - سيا - اتخاذ شده بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري ريانووستي ، خبرگزاري رسمي AVN ونزوئلا به نقل از نيکولاس مادورو گزارش داد : يک منبع  بسيار موثق به ما گفت سيا با مقامات پرتغال، ايتاليا و فرانسه تماس گرفت تا حريم هوايي خود را به روي هواپيماي حامل رئيس مورالس ببندند.
پس از تغيير مسير اجباري هواپيماي حامل مورالس، بوليوي کشورهاي فرانسه، ايتاليا، اسپانيا و پرتغال را به نقض قوانين بين المللي متهم کرد.
کشورهاي اروپايي گمان مي کردند ادوارد اسنودن مشاور سابق آژانس امنيت ملي آمريکا - که اطلاعات جاسوسي واشنگتن را فاش کرد - در هواپيماي مورالس حضور دارد.
ديويد چوکوهونکا وزير امور خارجه بوليوي اعلام کرد پس از نشست مورالس در مسکو ، مورالس در حال بازگشت به کشور بود اما پس از آن که فرانسه و پرتغال به هواپيماي حامل مورالس اجازه عبور از حريم هوايي خود را ندادند اين هواپيما مجبور به فرود اضطراري در اتريش شد.
اين حادثه خشم ديپلمات هاي آمريکاي لاتين را برانگيخت تا جايي که رهبران بوليوي و ديگر کشورهاي آمريکاي جنوبي خواستار توضيح کشورهاي اروپايي در اين باره شدند.
فرانسه بعدا از بوليوي به سبب بستن حريم هوايي اش به روي هواپيماي حامل مورالس عذرخواهي کرد.گفته مي شود ادوارد اسنودن در فرودگاه مسکو به سر مي برد.
 واشنگتن درپي دستگيري اسنودن به سبب افشاي برنامه جاسوسي آمريکا است، برنامه اي که گفته مي شود ميليون ها آمريکايي را هدف قرار داده بود.








اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار