گاه تغذيه فقط سبب رشد و نمو بدن نمي شود بلکه ارضاي آن به شيوه ناصحيح منجر به نوعي اختلال مي گردد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران  گرايش به غذا يکي از موضوعات غريزي است که در ميان همه افراد ديده مي شود که ممکن است با تفاوتهايي در افراد توام شود ؛ اما گاه اين تفاوتها تنها تفاوت و شيوه خوردن نيست بلکه گاه تفاوت در هضم و شباهت بيشتر به تناول حيوانات است که به همين دليل در روانشناسي تحت عنوان اختلالي به نام اختلال نشخوارکنندگي از آن ياد مي شود که مي تواند زمينه ساز مشکلات فراواني براي افراد شود.

ابراهيمي مقدم در اين باره گفت: در اين اختلال کودک علي رغم ورود رفلکس معده و بيماري گوارشي دچار بالا آوردن مکرر غذا، جويدن و بلع مجدد حداقل به مدت يک ماه شده که اين امر ناشي از بي اشتهايي نيست.

وي تصريح کرد: اين اختلال غذاي نيمه هضم شده بدون احساس تهوع، انزجار و يا وجود اختلال معده روده اي مکررا بالا آورده شده و يا از دهان خارج و با بلع مجدد مي گردد.

ابراهيمي مقدم با اشاره به اينکه شروع اين اختلال 3 تا 12 ماهگي است افزود: اين اختلال کودکانه بوده ولي در بزرگسالان و عقب ماندگان ذهني نيز مشاهده مي شده و شيوع آن در پسران بيش از دختران است.

وي ادامه داد: اين افراد داراي رفتارهاي خاصي نظير نگه داشتن سر در عقب و کش و قوس دادن پشت خود هستند و زبان خود را نيز با رضايت کامل مي مکند.

ابراهيمي مقدم تاکيد کرد: اين افراد علي رغم صرف غذاي فراوان به دليل نشخوارکنندگي اغلب دچار گرسنگي و سوتغذيه و کاهش وزن مي شوند که اين امر در 25 درصد موارد منجر به مرگ مي شود.

وي در پايان با اشاره به اينکه اين اختلال علي رغم بهبود خود به خودي در برخي موارد تداوم مي‌يابد افزود: شرطي کردن انز جاري، همراهي صدا و يا محرک ناخوشايند و راهنمايي اطرافيان به بلع صحيح غذا از راههاي کاهش و درمان اين اختلال است.

گفتني است اين اختلال مي تواند منجر به بروز حس ناخوشايندي در روابط فرد و مراسمات خانوادگي و اجتماعي و... و يا حتي انزواي او به دليل شرم ناشي از اين ويژگي شود. /ل
گزارش از بابارشاني
برچسب ها: اختلال ، کودکان ، شیوع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.