سفیر کشورمان در بیروت هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه را بعید دانست.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، غضنفر رکن‌آبادی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی شبکه المنار درباره احتمال ایجاد منطقه پرواز ممنوع در حریم هوایی سوریه و این که آیا تاکید آمریکا مبنی بر استفاده نظام سوریه از سلاح‌های شیمیایی در این کشور می‌تواند زمینه دخالت نظامی در سوریه باشد و در صورت بروز چنین مساله‌ای ایران چگونه رفتار خواهد کرد؟ بیان کرد: در واقع زمانی‌که از منطقه پرواز ممنوع و دخالت نظامی صحبت می‌کنند از خواسته‌ها و تمایلات‌شان حرف می‌زنند چرا که آن‌ها اگر که می‌توانستند کار مشابهی انجام دهند لحظه‌ای درنگ نمی‌کردند از این رو نتیجه می‌گیریم که همه این‌ها به منزله یک حرف بیهوده است. آن‌ها تنها می‌خواهند بر روحیه سوری‌ها و حامیان آن‌ها تاثیر بگذارند.

وي ادامه داد: سخنان جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر این که "سوریه، لیبی نیست" بهترین دلیل برای گفته‌های من است. بعد از پیروزی در القصیر، کری گفت که ما دیر عمل کردیم و امیدواریم که آن‌ها هم بیایند و بگویند که "در اتخاذ یک راه حل سیاسی، دیر عمل کردیم". ما همانند ایرانی‌ها یک بار دیگر بر راه حل سیاسی و طرح شش ماده‌یی تاکید می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که به واسطه درگیری‌های نظامی نمی‌توان به نتیجه رسید.

رکن‌آبادی در ادامه انجام هر گونه اقدام نظامی علیه سوریه را بعید دانست و تصریح کرد: بنا بر دلایلی این مساله را بعید می‌دانم که مهم‌ترین آن‌ها این است که همه برای حفظ امنیت اسراییل قدم بر می‌دارند و هر گونه اقدام نظامی از این دست، مطمئنا بر امنیت اسراییل تاثیر خواهد گذاشت.

وی در پاسخ به تعامل دو گانه غرب در قبال سوریه و سخن گفتن آن‌ها از در پیش گرفتن راه‌حل سیاسی و تلاش برای برگزاری کنفرانس ژنو 2 و از سوی دیگر ارسال سلاح برای معارضان سوری گفت: با وجود آن که آمریکا و اسراییل و متحدان آن‌ها قانع شدند که براندازی نظامی که مورد حمایت اکثریت ملت سوریه است، امری محال است اما تا کنون اقدام عملی در جهت پیشرفت در مسیر راه حل سیاسی اتخاذ نشده و تصور می‌کنم که تا کنون این اراده در طرف مقابل به ویژه آمریکا که قصد براندازی نظام سوریه را دارد، ایجاد نشده است.

او ادامه داد: اگر که اراده توافق بر سر در پیش گرفتن یک راه حل سیاسی، اراده‌ای جدی بود، کافی بود که رییس‌جمهور آمریکا بیاید و بگوید که از امروز کسی اجازه ندارد از گروه‌های مسلح در سوریه حمایت‌ مالی و نظامی داشته باشد. در این حالت خشونت‌ها متوقف و بحران در کم‌تر از دو هفته پایان می‌یافت. با وجود ادامه خونریزی‌ها، نمی‌توان هیچ راه حل سیاسی را پیاده کرد.

سفیر ایران در بیروت در پاسخ به این سوال که چرا هنوز این اراده محقق نشده است؟ بیان کرد: آن‌ها به روی خیالات شرط‌بندی می‌کنند. آن‌ها هنوز فکر می‌کنند که طی دو سه ماه می‌توان معادلات را تغییر داد. آن‌ها در اصل با مذاکرات سیاسی و گفت‌وگوها موافقند اما می‌خواهند در حالی که چندین نقطه قوت در اختیار داشته باشند، آن را شروع کنند.

وی افزود: قبل از درگیری‌های القصیر از ژنو 2 صحبت کردند اما برخی‌ها به بهانه بروز اتفاقات تازه در عرصه سوریه، خواهان تاخیر در برگزاری آن شدند و به دنبال آن می‌توانند چیزهای زیادی را به طرف مقابل دیکته کنند. اما این تاخیر به منزله زیان آن‌هاست به ویژه بعد از پیروزی ارتش سوریه در القصیر. در آن‌جا جان کری آمد و گفت که ما در راستای در پیش گرفتن راه حل سیاسی، دیر عمل کردیم.

این دیپلمات ایرانی درباره اقدامات غرب قبل از ورود به مذاکرات گفت: آن‌ها سعی می‌کنند تا بین گروه‌های مسلحی که در فهرست گروه‌های تروریستی هستند با سایر گروه‌هایی که دراین فهرست نیستند، تمیز قائل شوند اما می‌دانند که وقتی سلاحی به کشوری وارد می‌شود، نمی‌توان مانع از آن شد که آن سلاح‌ها در اختیار یک گروه قرار بگیرد و در اختیار دیگری نباشد. آن‌ها به دنبال آن هستند تا با پمپاژ سلاح (به سوریه) به تحقق خواسته‌های‌شان برسند اما فکر نمی‌کنم که موفقیتی را برای‌شان به همراه داشته باشد.

رکن‌آبادی درباره مصر و تلاش مسئولان ایرانی برای توسعه روابط با این کشور تصریح کرد: اکثریت مردم مصر خواهان روابط خوب با ایران هستند. مصر یک کشور بزرگ اسلامی است که نقش مهمی در منطقه خاورمیانه دارد به ویژه به دلیل موضعش در قبال فلسطین اشغالی. استراتژی ما حمایت از فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی است. یکی از دلایلی که ما به دنبال نزدیکی روابط با مصر هستیم این است که ما بیش از پیش به حمایت از مقاومت در فلسطین نیازمندیم در این صورت می‌توانیم بیش از پیش به ملت فلسطین نیز نزدیک شویم. دستان ما همواره برای داشتن بهترین روابط نه فقط با مصر بلکه با همه کشورهای عربی به ویژه آن‌هایی که می‌توانند نقش برجسته‌ای در مساله فلسطین ایفا کنند از جمله عربستان، دراز است.

سفیر ایران در بیروت درباره روابط ایران و حماس در شرایط فعلی و بعد از حوادث سوریه نیز گفت: در حال حاضر اختلاف نظرهایی با حماس درباره بحران سوریه داریم. مواضع ما در قبال فلسطین مواضعی استراتژیک و اساسی است و صرف نظر از این که از گروه‌های فلسطینی چه گروهی در کنار ماست ما به مسیر خود برای آزادی همه فلسطین از بحر تا نهر و از نهر تا بحر ادامه خواهیم داد. ما افتخار می‌کنیم که به همه آن‌هایی که با اسراییل می‌جنگند، کمک کرده و می‌کنیم.

وي ادامه داد:‌ درست است که اختلاف نظرهایی در قبال مساله سوریه وجود دارد اما روابط ما و حماس برقرار است و ما این مرحله را پشت سر می‌گذاریم چرا که تنها اسراییل است که از اختلاف میان فرزندان یک خانه سود می‌برد و ما نمی‌خواهیم که اسراییل از این مسایل سودی ببرد.

رکن‌آبادی در ادامه درباره پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران بیان کرد: نتیجه انتخابات در نوع خود پیروزی برای جمهوری اسلامی ایران بود. پیش از انتخابات شاهد تمرکز جهان بر مساله انتخابات بودیم و این اولین‌بار نیست؛ اما این بهترین شاهد و مثال در خصوص جایگاه و نقش ایران در جهان بود. در سال 2009 شاهد دخالت آشکار رژیم صهیونیستی، دول آمریکا و برخی از متحدان‌شان در انتخابات ایران بودیم اما حوادث آن زمان به نتیجه‌ای که برای آن برنامه‌ریزی شده بود، منجر نشد.

وی گفت: این‌بار از یک سال پیش شروع به انتشار اندیشه‌هایی کردند مبنی بر این که این انتخابات از معیارهای دموکراتیک برخوردار نیست و آزاد نیست و تنها یک انتخابات تشریفاتی است چرا که رهبری، رییس‌جمهور را انتخاب کرده است. زمانی که دکتر عارف به نفع روحانی از انتخابات کنار رفت گفتند که روحانی تنها گزینه اصلاح‌طلبان بوده است و او پیروز نخواهد شد بلکه یکی از پنج نفر باقی‌مانده رییس جمهور خواهد شد. اما نتیجه انتخابات و سطح مشارکت در آن، نتیجه‌ای بر خلاف همه انتظارات و خواست دشمنان در ایجاد هرج و مرج و شکست انتخابات را نشان داد. از این رو این افراد ناچار شدند تا به نتیجه احترام بگذارند و این مساله با تبریک رییس‌جمهور آمریکا و دیگران به روحانی و ابراز امیدواری از گشایش صفحه جدیدی از روابط با ایران در بسیاری از مسایل نشان داده شد.

رکن‌آبادی درباره ابزار دشمنان برای ایجاد هرج و مرج در دوره پیش از انتخابات نیز بیان کرد: به روش‌های مختلف سعی کردند تا بر امنیت جمهوری اسلامی ایران تاثیر بگذارند و علامت سوال‌های زیادی را ایجاد کنند و شایعات زیادی را رواج دهند تا بر روحیه مردم ایران تاثیر منفی بگذارند. در چارچوب این طرح‌ها مقدمه‌چینی‌هایی هم برای انجام برخی اقدامات امنیتی مثل برنامه‌ریزی برای ترور افراد در ایران و برای ایجاد فتنه‌های مذهبی انجام شد اما دستگاه‌های امنیتی نسبت به آن هوشیار بوده و توانستند جلوی آن را بگیرند.

این دیپلمات ایرانی درباره احتمال تغییر در سیاست‌های ایران در برخی مسایل از جمله سوریه و برنامه‌ هسته‌یی نیز گفت: حجت‌الاسلام و المسلمين حسن روحانی رییس‌جمهور ایران در اولین کنفرانس خبری خود به وضوح به این سوالات پاسخ داده و تاکید کرد که مخالف هر گونه دخالت خارجی در مساله سوریه است و این ملت است که سرنوشت کشور را تعیین می‌کند. در رابطه با مساله هسته‌یی نیز برخی معتقدند که "اعتدال" دکتر روحانی اختلافاتی را در روش برخورد با این مساله ایجاد می‌کند. در واقع سیاست‌های استراتژیک ثابتی وجود دارد که نمی‌تواند تحت هیچ شرایطی تغییر کند اما این تغییر در زمینه روش یا چگونگی اجرای این سیاست‌هاست. از این رو رییس‌جمهور نقش مهمی در چگونگی تاثیرگذاری بر جامعه جهانی و تعامل با آن به عنوان بالاترین قدرت اجرایی در کشور بعد از رهبری دارد مساله‌ای که (پیامدهای) مثبت و یا منفی را در وضعیت داخلی ایران خواهد داشت. هم‌چنین نباید فراموش کنیم که حجت الاسلام والمسلمين روحانی پیش از این مذاکره کننده ارشد برنامه‌ هسته‌یی ایران بود.

رکن آبادي در پایان گفت: در رابطه با حمایت از جریان‌های مقاومت مثل حزب‌الله، این امر نقطه تلاقی همه جناح‌های سیاسی در ایران به شمار می‌رود؛ در مساله سوریه هم همین‌طور. ما می‌دانیم که بسیاری در جامعه جهانی به دنبال فرصت هستند و انتخاب رییس‌جمهور جدید در ایران به منزله فرصتی برای برخی طرف‌های بین‌المللی به منظور تجدید نظر در سیاست‌های ظالمانه‌شان در قبال ایران است. دستان ما به سوی همه طرف‌ها و هم‌چنین کشورهای عضو خلیج فارس دراز است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار