"محمد البرادعی" در گفتگوی اختصاصی با سی ان ان، مدعی شد اقدام ارتش کودتا نبود بلکه اقدامی اصلاحی بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  شبکه تلویزیونی سی ان ان، البرادعی گفت این اقدام کودتا نیست؛ متاسفانه ما در وضع بد و غمباری قرار داریم که باید از آن عبور کنیم.

وی ادامه داد ما انتخابات ریاست جمهوری نسبتا آزاد و منصفانه ای داشتیم ولی متاسفانه رئیس جمهور بعد از آن همه چیز را به هم ریخت به شکلی که در نهایت خود را با بیست میلیون نفر روبرو دید که کناره گیری فوری وی را خواستار شدند.

البرادعی گفت اوضاع بدی است؛ تصمیمی دشوار گرفته شد، اینکه ادامه دهیم و خطر جنگ داخلی را به جان بخریم یا اینکه اقداماتی استثنایی برای اصلاح خیزش 2011 صورت دهیم.

وی درباره واکنش کشورهای غربی، ابراز نگرانی آمریکا و آلمان گفت من نیز می گویم که ما هم به شدت نگران هستیم ولی باید بگویم که این اقدامی برای اعاده مردمسالاری است و در واقع نوعی "ری ست"در اقداماتی است که باید انجام دهیم تا در مسیر درست قرار گیریم. ما دولتی می خواهیم که بتواند اقتصاد و امنیت را که چندان خوب نیستند، درست کند. ما نیز بسیار نگرانیم و امیدواریم بتوانیم این بار درست عمل کنیم.

البرادعی گفت من دیشب گفتگوی مفصلی با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا داشتم. من به عنوان یک وکیل، همواره مایل هستم که در قالب قانونی قرار گیرم ولی ما در وضع بسیار دشواری قرار داشتیم و داریم که باید خطر جنگ داخلی را که چند مورد آن را در اطراف خود می بینیم، به جان می خریدیم یا اقدامی فراقانونی انجام می دادیم تا اطمینان یابیم کشور یکپارچه باقی می ماند.

وی درباره اینکه آیا مرسی می تواند بار دیگر در انتخابات شرکت کند یا نه گفت باور ندارم که بتواند این کار را بکند.

البرادعی درباره اینکه چگونه می خواهند مردمسالاری چند حزبی در مصر ایجاد کنند گفت ما به دنبال وابستگی های حزبی نیستیم بلکه به دنبال دولتی هستیم که بتواند نظم و قانون را تضمین کند، تضمین کند که اقتصاد به روند عادی خود باز می گردد و شکلی از عدالت اجتماعی برقرار می شود و مردم احساس کنند رویداد مثبتی رخ داده است.

وی ادامه داد امیدوارم افرادی مناسب از اخوان المسلمین یا سلفی ها بتوانند در دولت جدید حضور یابند. ما به همه نیاز داریم تا در فرایند سیاسی حضور داشته باشند. ما نیاز به جامعه ای منسجم داریم که روا مدار باشد و به تفاوت ها با احترام نگاه کند.
وی گفت امیدوارم من نیز بتوانم در منسجم کردن و آشتی ملی نقش آفرین باشم. نزدیک پنجاه درصد از مردم ما زیر خط فقر هستند و از آموزش لازم بی بهره اند. من نیز هر کاری که می توانم انجام می دهم.

البرادعی درباره اینکه آیا می خواهد رئیس جمهور باشد یا نه گفت نه؛ خانواده من حتی با طرح این مسئله نیز مخالف است.

البرادعی درباره برنامه های اقتصادی لازم برای مصر گفت امید من این است که بتوانیم توافق خود را با صندوق بین المللی پول تکمیل کنیم. این از جمله اولویت های اصلی ماست. به من گفته شده است که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس آماده کمک مالی هستند، پولی که ما به شدت به آن نیاز داریم. به گمانم ما نزدیک به سی و پنج میلیارد دلار پول نیاز داشته باشیم.

وی ادامه داد این میزان پول برای زمانی است که ما بتوانیم امنیت را مستقر کنیم و اقتصاد ما به حرکت در بیاید. از اینجا به بعد می توانیم سرمایه گذاری مستقیم را وارد کنیم؛ در صورتی که بتوانیم این پول را از صندوق بین المللی پول دریافت کنیم، باید این اطمینان را به دست آوریم که تقسیم بندی اجتماعی صورت گرفته باشد و اقشار فقیر بیش از این از تدابیر ریاضتی آسیب نبینند.

البرادعی گفت این کشور سرشار از استعداد است و از دیگر سو، من حسن نیت زیادی از سراسر دنیا از جمله آمریکا یا کشورهای خلیج فارس می بینیم. سوال اینجاست که آیا ما آمادگی همکاری در قالب یک تیم را داریم تا پیش برویم یا نه.

مدیر کل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره واکنش های کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به تحولات مصر گفت قطری ها نیز از تحولات اخیر استقبال و اعلام کرده اند که آماده اند با هر دولتی که در مصر روی کار باشد، همکاری کنند. شکی ندارم که آنان همچنان به حمایت های خود ادامه دهند و این شامل همه کشورهای خلیج فارس و اروپایی نیز می شود. ما نمی توانیم اجازه شکست را به مصر بدهیم.

البرادعی درباره بیم هایی که از آینده دارد گفت نگرانی من این است که نتوانیم به وعده های خود عمل کنیم یا اخوان المسلمین احساس کنند که به کنار زده شده اند. ما باید به مردم اطمینان دهیم که روی نیازهای عمده و اساسی آنان تمرکز داریم.



برچسب ها: کودتا ، البرادعی ، مصر ، مرسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار