ما باید به سمتی حرکت کنیم دانشجو هیچ پولی پرداخت نکند و 80درصد منابع از در آمد خود دانشگاه تهیه شود.

 محمد مهدی نژاد نوری، معاون پژوهشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران گفت: هم اکنون 4/5 میلیون دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاهها مشغول تحصیل هستند که در این میان حدود يك میلیون آنها شاغل بوده و بعد از فارغ التحصیلی دغدغه اشتغال ندارد  که در این میان 3/5 میلیون نفر باقی ماننند که از این میان شاید نزدیک به يك میلیون وارد بازار سنتی کشور شده  بنابراین 2/5 میلیون نفر دانشجوی فارغ التحصیل در  کشور باقی می مانند که هیچ شغلی ندارند.

 وی افزود: تاسیس شرکت های دانش بنیان یکی از فکرهای اصیل برای حل مشکل این دسته از دانشجویان به شمار می آید چنانچه شرکت های دانش بنیان حتی در مباحث آمایشی، آموزشی و پژوهشی هم می توانند موثر واقع شوند چرا که ما باید برای فارغ التحصیلان دانشگاهی زمینه اشتغال فراهم کنیم.

مهدی نژاد نوری تصریح کرد: دانشگاه های ما نباید آموزشگاه های بزرگ باشند چرا که دانشگاه های ما مرکز تمدن سازی و آدم سازی است و یکی از مشکلات اساسی ما شرکت های دانش بنیان است که به دنبال شور کار آفرینی و تمدن سازی اشتغال نیز ایجاد می شود.

 وی اظهار داشت: از هم اکنون باید به فکر 4 یا 5 سال آینده باشیم و با نگاه به شناسایی نیازها و تعیین طرح های کلان ملی که به دنبال خود اشتغال را دارد به فکر باشیم.

 وی اظهار داشت: جدیدترین نیازهای کشور باید شناسایی شود و با حضور مصرف کنندگان وارد اجتماع شویم چرا که حجم بسیار زیادی از دانشجویان ارشد و دکتری وارد مسائل اصلی کشور می شوند.

 مهدی نژاد نوری خاطر نشان کرد: تاکنون بیش از 7 هزار دانشجوی دکتر در دانشگاه های کشور مشغول تحصیل هستند و هم اکنون بالغ بر 160 میلیون تومان با برخی از صنایع معدن و تجارت در ارتباط بوده ایم اما هنوز ظرفیت دانشگاه های ما بالاتر از این است چنانچه یکی دیگر از برنامه های اصلی ما این است که به سمتی حرکت کنیم که دانشجو پولی ندهد 80 درصد منابع دانشگاه ها از محل درآمد خود دانشگاه به دست آید./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.