معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان کرمانشاه، گفت: در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از هنرمند پیشکسوت 82 ساله قفل ساز کرمانشاهی تجلیل به عمل آمد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


 نصرت اله سپهر در این باره اظهار کرد: یکی از هنرهای زیبایی که با تغییر شکل‌دادن به مواد سخت و بی‌جان چون فلز به آن روح و هویتی تازه بخشیده می‌شود هنر قفل‌سازی است که در آن علاوه بر ظرافت و دقت در نحوه ساخت با نقش‌زدن بر فلز طرح‌های زیبا و دلنشین از نقوش تزیینی پدید می‌آید و این نقوش با اسطوره در هم می آمیزد تا با این عمل شناسایی اسطوره‌ها و درک و دریافت فرهنگ و تمدن غنی و باشکوه ایران‌باستان میسر شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان کرمانشاه، خاطر نشان کرد: هر چند که با ظهور عصر ماشین و تکنولوژی زیبایی و ظرافت این هنر زیبا کم‌رنگ‌تر شده ولی هنوز هم در گوشه و کنار افرادی هستند که برحسب علاقه و ذوق، هنر ظریف قفل‌سازی را تولید می‌کنند و مانع از زوال این هنر می‌شوند. 

وی ادامه داد: از جمله این افراد در استان کرمانشاه علاوه بر هنرمندان شهر دالاهو صنعت‌گر 82 ساله استاد قفل‌ساز حسین ماهیدشتی‌زاد است که 72 سال است به این هنر اشتغال دارد.

سپهر تصریح کرد: از این پیشکسوت که هم‌چنان به این حرفه اشتغال دارد در معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور تجلیل شد./س


برچسب ها: صنایع ، تجلیل ، قفل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.