شهر تاریخی ساوه که بنا بر روایات و اخبار موجود در قرون اول اسلامی شکل گرفته است از نمونه های بارز شهرهای واقع در مسیر کاروانی می باشد ؛ به خصوص که در محل تلاقی دو شاهراه عمده شرقی غربی و شمالی جنوبی قرار داشته و به همین لحاظ همواره در طول تاریخ شاهد تغییر و تحولات عظیمی بوده است

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ،   مسجد جامع ساوه مناره مسجد میدان مناره مسجد جامع و تعداد زیادی از بناهای قرون مختلف اسلامی و بناهای فراوان موجود و تعداد زیادی از بناهای قرون مختلف اسلامی وبناهای فراوان موجود در بافت تاریخی شهر همچون آب انبارها ، تیمچه ها ، حمامها وارسته بازار چهره ی کلی شهر را در طول زمان ترسیم می کند . ضمن آنکه مراجعه به متون تاریخی و نیز تصویر شهر ساوه در سفر نامه اولئاریوس وجود بسیار از بناهای از میان رفته را در طول زمان ترسیم می کند . همچنین ساوه از شهر هایی است که هنوز سیمای باروی آن قابل رویت است . بنای تاریخی گنبد چهار سوق که قدمت آن دست کم پنج قرن بیش از این می رسد در درون بافت قدیمی شهر قرار دارد .

ویژگی های معماری بنا :

این بنا که به نام گنبد چهار سوق یا تکیه ی چهار سوق معروف است عبارت از یک بنای گنبد دار است که از سمت بیرون دارای دوازد ضلع و از سمت داخل دارای پلان مدور می باشد و در چهار ضلع شمال و جنوب شرق و غرب آن چهار دالان داشته که در قدیم به چهار طرف بازار را ه می یافته است .

در ضلع شمال بنا ، بازار بزرگ ساوه و در ضلع غرب آن یک بازارچه کوچک با چند مغازه باقی مانده است . هشت ضلع این بنا در داخل به صورت حجره هایی بوده که در ایام ده ی عاشورا از آن به عنوان تکیه استفاده می شده و به همین مناسبت این بنا به نام تکیه چهار سوق معروف است ، در بر روی سقف هر یک از حجره های هشتگانه ، هشت هورانه (نورگیر)وجود دارد واقع شده اند و در قسمت فوقانی گنبد نیز پنج پنجره نورگیر وجود داشته است .

در این موزه اشیای همچون کتب تاریخی و دست نویس ؛ انواع قفلهای قدیمی ؛ ظروف سفالی ومسی و سکه های تاریخی ، سنگ قبرهای مربوط به دوره ی قاجار و همچنین پیکرک هایی که نشانگر پو ششهای مختلف مردم ساوه در زمان قاجار می باشد به نمایش درآمده است/س 

برچسب ها: موزه ، چهار ، سوق ، ساوه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.