مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل بیشترین مشکل حفاظت از منابع طبیعی استان را در منطقه بیله سوار اعلام کرد و گفت: میزان تخریب و تصرف اراضی ملی توسط افراد فرصت طلب و زیاده خواه در این شهرستان بالاست.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل/ اسدالله محسن زاده امروز در جلسه کارگروه حفاظت از منابع طبیعی استان اربیل افزود: یکی از دلایل این مهم، بالا بودن ارزش افزوده زمین در بیله سوار است.

وی با بیان اینکه 90 هزار هکتار از بهترین و غنی ترین اراضی مرتعی استان در این منطقه وجوددارد، گفت: هم اکنون برای جلوگیری از افزایش تصرف و تخریب 44 کیلومتر کمبندحفاظتی در اراضی ملی بیله سورا ایجاد شده است.

مدیرکل منابع طبیعیاستان از تشکیل سه هزار و 600 پرونده تخلف برای متجاوزین بهعرصه های منابع طبیعی در مراجع قضایی طی سال گذشته خبر داد و یادآور شد: در این مدت بیش از هزار و 500 هکتار از اراضی ملیاز متصرفین خلع ید شده است.

وی بزرگترین دغدغه این سازمان را حفاظت از عرصههای منابع طبیعی استان دانست و تصریح کرد: اردبیلبه دلیل دارا بودنآب و هوای متنوعبه ویژه در فصل تابستان میزبان مهمانان زیادی از سراسر کشور است و ورود یکجمعیت عظیم در یک بازه زمانی کوتاه، فشار مضاعفی به منابع طبیعی و محیط زیست وارد می سازد.

محسن زاده با اشاره به روشهای حفاظتی در عرصه های منابع طبیعی گفت: ما در این زمینه به فرهنگسازی، ترویج و آموزش اعتقاد داریم، چراکه بسیاری از فعالیت های منابع طبیعی حالتکلیشه ای به خود گرفته و کارهای فیزیکی کمتر جواب می دهد از این رو ترجیح می دهیمبیشتر سرمایه گذاری ها در بخش فرهنگی انجام گیرد.

وی به استقرار 63هزار هکتار ازاراضی جنگلی بنه، ارس، فندق، راش و بلوطدر استان اردبیل اشاره کرد و افزود: ازمجموع پنج رویشگاه جنگلی کشور سه منطقه رویشی جنگل های ارسباران، ایران- تورانی وهیرکانی در اردبیل وجود دارد که این از ویژگی های منحصر به فرد سیمایمنابع طبیعی استان در مقایسه با دیگر استان های کشور است.

مدیرکل منابع طبیعی استان در ادامه با اشاره به دیگر ویژگی منابعطبیعی استان عنوان کرد: در حال حاضر یکی از غنی ترین و پربارترینمراتع کشور در دشت مغان اردبیل وجود دارد که سومین ایل کشور در همین دشت مستقر بودهو مراتع دامنه سبلان به تنهایی دارای هزار 200 گونه گیاهی است/س

برچسب ها: اردبیل ، شناسایی ، گونه ، های ، گیاهی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.