امروزه بحث ساخت و سازهای غیر و مجاز و همچنین عدم رعایت ضوابط و مقررات اجرایی به یکی از مهم‌ترین چالش‌های فراروی ساختمان سازی تبدیل شده است به طوری که با گسترش شهرنشینی این مشکل بیش از پیش وجوه خود را در عرصه‌های مختلف نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، این شهر نیز به دلیل بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج (ع) مرکز توجه بسیاری از ایرانیان و حتی جهانیان بوده و از همین حیث ساخت و سازهای زیادی در این کلان شهر مذهبی صورت می‌پذیرد.

با این حال به لحاظ مهندسی برخی از این ساخت و ساز‌ها که در دهه‌های اخیر نیز بسیاری از آن‌ها انجام شده، فاقد استحکام بنای لازم است و از طرفی دیگر براساس قانون شهرداری‌ها مالکان اراضی و املاک موظف هستند تا قبل از هر اقدامی در جهت ساخت و ساز‌ها از شهرداری مجوز اخذ نمایند. در غیر این صورت شهرداری می‌تواند از عملیات ساختمانی بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه جلوگیری کند. هرچند منطقه ما در مقایسه با برخی مناطق شهری با مشکلات کمتری در حوزه ساخت و سازهای غیر مجاز مواجه است، اما این پدیده نامطلوب شهری به نوعی دامن این منطقه را نیز گرفته است.

از سروصداهای مزاحم تا عدم رعایت قوانین

سید مجتبی موسوی یکی هم محله‌ای‌های ما و ساکن خیابان ملاصدرا است. او که در مجاورت یکی از مجتمع‌های مسکونی در حال ساخت این خیابان سکونت دارد، می‌گوید: بعضی از شهروندان به هیچ وجه مراعات همسایه‌های دیگر را نمی‌کنند. بعضی‌ها ساخت و ساز یک بنا را فقط خشت روی هم گذاشتن می‌دانند و رضایت همسایه‌ها در این زمینه هیچ جایگاهی ندارد.

او متذکر می‌شود: در کنار این موضع، عدم رعایت قوانین در ساخت و سازهای منطقه، به یکی دیگر از مشکلات موجود در این زمینه تبدیل شده است. در بسیاری از مواقع آنچه که در پروانه ساخت یک واحد مسکونی آمده با آنچه ساخته می‌شود کاملا مغایرت دارد که این کار به نوعی دور زدن مجموعه شهرداری است.

آلودگی صوتی و خطرآفرینی‌های محیطی

محبوبه مهاجر هم از دیگر هم محله‌ای‌های ما و ساکن بولوار سجاد است. او نیز با گلایه از این مشکل شهری می‌گوید: آلودگی صوتی ناشی از ساخت و سازهایی که هر روز در این منطقه بیشتر نیز می‌شود، در برخی مواقع امان شهروندان را می‌برد.

او می‌افزاید: استفاده از موتوربرق‌های پر سروصدا و همچنین آلوده کردن محیط با روغن و مشتغات نفتی در کنار خطرآفرینی‌های مصالح ساختمانی، محیط پیرامون زندگی را برای اهالی سخت و سخت‌تر می‌کند.

مهاجر ادامه می‌دهد: هرچند شهروندانی هم هستند که با رعایت دقیق مسائل ساخت و ساز و حتی جلب رضایت همسایگان، اقدام به نوسازی و یا ساخت و بهسازی زمین و خانه خود می‌کنند. به همین منظور از چنین افرادی در محلات باید تشکر و قدردانی شود.

با متخلفان برخورد می کنیم

شهردار منطقه یک مشهد از پلمب ۸۵۴ ساختمان و اجرای ۱۲ رای قلع بنا در سال گذشته خبر می‌دهد و می‌گوید: میزان نظارت بر ساخت و ساز‌ها در سال گذشته نسبت به سال ۹۰ افزایش ۱۲۰ درصدی داشته است.

ساسان نورین‌مقدم ادامه می‌دهد: در سال گذشته ۸۵۴ ساختمان به دلیل رعایت نکردن ضوابط ساخت و ساز در منطقه پلمب شده که این تعداد نسبت به سال۹۰ بیش از ۱۰ درصد افزایش داشته است.

وی در خصوص اجرای آرای قلع بنا نیز عنوان می‌کند: در سال گذشته ۱۲ مورد رای قلع بنا در منطقه اجرا و ۴۴۶۲ مورد اخطاریه نیز صادر شده است.

شهردار منطقه یک مشهد در ادامه بیان می‌کند: در راستای اجرای مصوبه شورای شهر مبنی بر برون سپاری وظایف با واگذاری بخشی از وظایف ادارات نظارت به پیمانکار در نیمه دوم سال گذشته هفت اکیپ گشتی و نیروهای متخصص همراه با گشت شب راه‌اندازی شد.

نورین‌مقدم در ادامه می‌گوید: همچنین از ابتدای سال جاری ممیزی کلیه املاک درحال ساخت و تخلفات ساختمانی در سامانه بانک اطلاعاتی ثبت خواهد شد.

وی از افزایش نظارت‌ بر عملکرد دفا‌تر پیشخوان شهرداری خبر می‌دهد و خاطرنشان می‌کند: در این اقدام با تکمیل و به کارگیری نیروهای متخصص بر عملکرد دفا‌تر پیشخوان شهرداری به صورت جدی نظارت می‌شود.

شهردار منطقه یک مشهد متذکر می‌شود: با توجه به این اقدام، در سال گذشته پنج مورد از تخلفات دفا‌تر به مرجع ذیصلاح جهت برخورد ارجاع شده است.

به گفته نورین مقدم از دیگر برنامه‌های منطقه در سال جاری ضمن کنترل و نظارت بر ساخت و ساز، اجرای مقررات ملی ساختمان و تاکید بر انجام تعهدات مهندسان ناظر در هر مرحله از اجراست/س.

گزارش: بنیامین یوسف زاده

برچسب ها: همسایه ، شهرداری ، مهندس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.