معاون آموزشی پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی تهران گفت : شایع ترین سرطان در خانمها ، سرطان پستان است که هر ساله بیش از 8 هزار نفر در کشور به آمار مبتلایان سال قبل اضافه می شود .

به گزارش خبر نگار باشگاه خبرنگاران کرمان خانم دکتر ابراهیمی در کارگاه آموزشی پیشگیری از سرطان سینه در رفسنجان با اشاره به شیوع این بیماری در بین خانمهای 40 تا 49 ساله گفت : تغذیه ناسالم ، چاقی ، اولین زایمان در سن 35 سالگی و سابقه ژنتیکی و ارثی را از عوامل بروز این سرطان عنوان کرد .

وی تصریح کرد : تغذیه سالم ، ورزش ، تحرک و جلوگیری از چاقی در کاهش ابتلا به این بیماری موثر است .

دکتر ابراهیمی با بیان اینکه از هر 100 هزار نفرزن در کشور 33 نفر به سرطان پستان دچار می شوند گفت : خانمها سعی کنند از داروهای هرمونی استفاده نکنند و مهمترین چیزی که می تواند به آنها کمک کند کسب آگاهی و افزایش دانش در این مورد است چراکه با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی و کلینیکهای تشخیص زودرس این بیماری می توانند از وضع سلامتی خود با خبر شوند و در صورت داشتن این بیماری ، قبل از دیر شدن به درمان آن بپردازند .

در ادامه این کارگاه ، مدیر گروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت : پارسال 147 مورد انواع سرطان در شهرستان رفسنجان تشخیص داده شد .

دکتر پروین نخعی افزود : از این تعداد 18 مورد به سرطان پستان مبتلا بودند که برای آنها اقدامات اولیه سونوگرافی و مامو گرافی انجام شد.

وی با اشاره به اینکه سال 89 ، هفت نفر در شهرستان رفسنجان بر اثر سرطان پستان جان خود را از دست داده اند تصریح کرد : با وقوع این مهم و رایزنی های متعدد با وزارت بهداشت و مسئولان، کلینیک معاینه و تشخیص زودرس بیماری سرطان پستان در سال 90 راه اندازی شد.

نخعی اظهار داشت : تا کنون 2 هزار و صد نفر به این کلینیک مراجعه کردند که از این تعداد 110 نفر برای ماموگرافی و تشخیص بیماری معرفی و مشخص شد 4 نفر به این سرطان دچارند .

وی توصیه کرد : خانمهای بالای 35 سال برای معاینه رایگان به کلینیک شماره 5 مرکز بهداشتی واقع در خیابان امام مراجعه کنند و افراد زیر 35 سال نیز در صورت داشتن سابقه ی ارثی این بیماری در خانواده می توانند با مراجعه به این مرکز از خدمات آن بهره مند شوند.

مدیر گروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تاکید کرد : 50 درصد هزینه های سونوگرافی و ماموگرافی از سوی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان پرداخت خواهد شد.

نخعی یادآور شد : کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان روزهای زوج از ساعت 5 تا 7 عصر در بوستان بانوان این شهر پذیرای خانمها برای تشخیص این بیماری هستند .

این کارگاه آموزشی به مدت دو روز در سالن کنفرانس حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم

پزشکی رفسنجان برگزار شد که دو پزشک از پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی

تهران راهکارهای تشخیص این بیماری را ارائه کردند.

دراین کارگاه آموزشی بیش از 20 پزشک عمومی ( خانم ) حضور داشتند./س

برچسب ها: سرطان ، پستان ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.