در صورت بالا بودن جمعیت آفت ساقه خوار برنج مبارزه شیمیایی بعنوان آخرین راهکار است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران با اشاره به اینکه مبارزه با آفت ساقه خوار برنج همانند سایر آفات در قالب یک برنامه مدیریت (I.P.M) بوده،است گفت: استفاده از سایر روش ها برای کاهش جمعیت و خسارت آفت نظیر مبارزه بیولوژیک، مبارزه مکانیکی، مبارزه زراعی و ... در اولویت بوده و در صورت بالا بودن جمعیت آفت مبارزه شیمیایی آخرین راهکار است.

اخوان افزود : هماهنگی و مشورت شالیکاران با کارشناسان حفظ نباتات جهادکشاورزی شهرستان ها، مراکز جهاد کشاورزی و کلینیک های گیاهپزشکی برای اطلاع از زمان دقیق مبارزه الزامی است.

وی تصریح کرد : در زمین های زود نشاء که طی 15 تا 20 روز آیند به مرحله خمیری خوشه می‌رسند، ضرورتی در مبارزه شیمیایی در آن ها احساس نمی شود و تنها در زمین های دیر نشاء، میان رس و دیررس در صورت درصد بالای آلودگی که منجر به خسارت می‌شود و به تائید کارشناسان حفظ نباتات رسيده است، مبارزه شیمیایی توصیه می شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر اینکه کشاورزان شالیکار بایستی سموم توصیه شده در نسخه گیاهپزشکی را صرفاً از فروشگاه های مجاز و در قبال دریافت فاکتور خریداری کنند، گفت : در هنگام گرانول پاشی، طی چند روز از ورود و خروج آب به مزرعه جلوگیری کنند.

اخوان افزود : در هنگام خرید بایستی به تاریخ تولید، انقضاء و شماره پارت و بچ که روی برچسب ظروف یا کیسه نوشته شده توجه و از پلمپ بودن ظروف اطمینان حاصل کنند.

وی تصریح کرد : رعایت نکات ایمنی هنگام گرانول پاشی از قبیل استفاده از دستکش، کلاه و عینک، استفاده از لباس مخصوص (بادگیر)، نخوردن و نیاشامیدن و سیگار نکشیدن و شستن اعضای آلوده بدن پس از اتمام کار با آب و صابون الزامی است./س

برچسب ها: راهکار ، کرم ، ساقه خوار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.