مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجانشرقی گفت: 30 هزار هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه در این استان قابلیت کشت پسته را داشته وشهرستان‌های جلفا، شبستر،آ ذرشهر، اسکو و مناطق یکانات، یامچی وکشکسرای شهرستان مرند و بسیاری ازاراضی حاشیه شرق دریاچه ارومیه، به لحاظ شرایط آب وهوایی و موقعیت جغرافیایی مناطق مستعدی برای اصلاح الگوی کشت برای توسعه باغات پسته بشمارمی آید.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، اسکندری در گفتگو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه در حال حاضر توسعه کشت پسته به‌عنوان راهکاری مناسب جهت اصلاح الگوی کشت و توسعه گونه‌های باغی با نیاز آبی کمتر در حاشیه دریاچه ارومیه، مورد توجه برنامه‌ریزان سازمان قرار داشته و توسط این مدیریت در فاز اجرایی قرار گرفته است گفت: این طرح با هدف جلوگیری هر چه بیشتر از وقوع فاجعه زیست محیطی در شهرستان‌های حاشیه این دریاچه وحمایت مستقیم از بهره‌برداران بخش کشاورزی این مناطق انجام می پذیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید به این نکته که سطوح زیر کشت پسته در سطح باغ‌های آذربایجان شرقی، 293 هکتار بوده که از این میان، 125 هکتار آن را باغ‌های بارور تشکیل می‌دهد افزود: پسته، گیاهی متحمل به خشکی و کم‌آبی بوده و بعد از خرما، متحمل‌ترین درخت در برابر شوری شناخته می شود.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان، همچنین از تکثیر حدود80 هزار اصله نهال پایه تولید شده از نوع پایه بذری رقم بادامی زرند بصورت گلدانی در این استان خبرداد و گفت: با نظارت کارشناسی این مدیریت نسبت به احداث و اصلاح باغات در سطح 110هکتار با این تعداد نهال پسته توسط باغداران، اقدام لازم انجام می گردد.

اسکندری تصریح کرد: باغداران از اواخر خرداد تا اوایل تیرماه سال جاری، باید نسبت به عمل پیوند زنی باغات جدید پسته با ارقام تجارتی متداول و سازگار در استان آذربایجان‌شرقی از جمله ارقام احمدآقائی، اکبری، اوحدی و کله‌قوچی اقدام کنند. ارقام احمدآقایی، اکبری، اوحدی و کله‌قوچی از عمده‌ترین ارقام تولیدی پسته در آذربایجانشرقی محسوب و ارزیابی‌های میدانی بر روی ارقام مختلف پسته حاکی است این ارقام، سازگاری مناسبی با شرایط اقلیمی استان داشته و توسعه سطوح زیر کشت آن در مناطق حاشیه دریاچه ارومیه، در قالب طرح توسعه کشاورزی استان در حال تداوم است. /س

برچسب ها: الگوی ، کشت ، اراضی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.