يك راهنماي گردشگري معتقد است: تبليغات ضعيف در صنعت گردشگري ساحلي خوزستان باعث كم شدن نگاه مردم به اين استان شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، هادي حرم‌شاهي اظهار كرد: با  توجه به اين كه استان خوزستان از جمله استان‌هاي پر آب كشور محسوب مي‌شود در نتيجه ظرفيت گردشگري ساحلي آن به شكل بالفعل درآمده است.

وي افزود: متأسفانه بودجه‌اي كه بايد صرف تمهيدات اوليه و پايه و اساس كار شود به صورتي كه حداقل صنعت گردشگري بتواند از آن استفاده كند هنوز كه هنوز است نهادينه نشده است.

اين راهنماي گردشگري در عين حال خاطرنشان كرد: البته نقاط مثبتي در زمينه گردشگري ساحلي ما وجود دارد. به عنوان مثال رودخانه دز در شهر دزفول با اين كه نسبت به سال‌هاي گذشته كم آب‌تر شده اما شهرداري و همه مسؤولاني كه در آن جا دلسوزانه كار مي‌كنند توانسته‌اند يك پكيج كامل توريستي در آن جا ببندند و ظاهرسازي زيبايي به همراه پلاژها و ساحل‌سازي‌هاي خوبي را در آنجا انجام دهند كه همين باعث شده نه تنها مردم دزفول بلكه از شهرهاي اطراف نيز به آن سو بروند.

حرم‌شاهي ادامه داد: اما در شهرهايي مثل شوش اين اتفاقات رخ نداده است. هر چند كارهاي اوليه را انجام داده‌اند اما متأسفانه پروژه آن‌ها خوابيده است.

او بيان كرد: همچنين در شهر اهواز كه كلان‌شهر محسوب مي‌شود بعد از ساليان سال قرار است ساحل‌سازي در آن جا انجام شود كه اين در شأن كارون بزرگ نيز نيست.

اين راهنماي گردشگري يادآوري كرد: در بعضي استان‌ها به خاطر نبود رودخانه درياچه مصنوعي مي‌سازند و واقعاً هم از آن استفاده مي‌كنند ولي ما كه همه طبيعت‌مان خدادادي است هيچ استفاده‌اي هم از آن نكرده‌ايم. استفاده از اين طبيعت به بودجه خاصي نياز ندارد چراكه بودجه‌اي كه براي صنعت توريسم سرمايه‌گذاري مي‌شود حالتي گردشي دارد. يعني دولت هر جا كه هزنيه كند امكان دارد زماني طول بكشد اما از همان پول ارزش افزوده خوبي به دست دولت مي‌رسد.

وي تاكيد كرد: متأسفانه هنوز كه هنوز است نگاه كامل و جامعي به گردشگري ساحلي خوزستان با توجه به پر آب بودن اين استان و ديگر ظرفيت‌هايي كه دارد نشده است. اين كه مي‌گوييم "خوزستان مي‌تواند" را بايد كنار گذاشت. اين بحث "بايدي" است چرا كه خوزستان بيش آن چه را كه بايد دارد و رويه "توانستن" در استان بايد عوض شد و به "بايد" تبديل شود.

حرم‌شاهي اضافه كرد: كشوري مثل تركيه را در نظر بگيريد. مگر تركيه چه قدر آثار باستاني دارد؟ مي‌توان گفت كه بيش از 50 درصد درآمد گردشگري اين كشور از گردشگري ساحلي به دست مي‌آيد. ما نمي‌خواهيم مثل آن‌ها باشيم اما بايد حداقل‌ها را در نظر بگيريم.

وي، درباره اين كه چرا مردم اكثر استان‌ها براي رفتن به ساحل به شمال يا به جنوب كشور مي‌روند، توضيح داد: علت اصلي اين موضوع معرفي نشدن استان خوزستان است. استان خوزستان هميشه مهجور واقع شده چراكه هميشه گفته‌اند كه خوزستان گرم است و براي شنا كردن مناسب نيست اما هيچ ‌گونه تمهيدي در آن جا حاصل نشده است. همه اين مسايل كنار هم قرار گرفته‌اند و يك غول منفي از استان خوزستان ساخته كه خوزستان هيچ ‌گونه راهي براي گردشگري ساحلي ندارد.

اين راهنماي گردشگري، در پاسخ به اين كه براي رونق گردشگري ساحلي چه امكاناتي را مي‌توان ايجاد كرد، گفت: نمي‌خواهيم خيلي آرمان‌گرا باشيم اما در حال حاضر آن چنان كه بايد و شايد تمهيدات نداريم. پس بايد اول ببينيم كه يك توريست چه نيازي دارد و بر اساس نيازهاي اوليه او آن در كنار يك رودخانه تمهيدات لازم را آماده كنيم. وجود همين تمهيدات باعث آمدن توريست به آن منطقه و در نتيجه تبليغات براي آن منطقه مي‌شود. /س
برچسب ها: گردشگری ، ساحلی ، خوزستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.