فارن پالیسی، در گزارشی فاش کرد که رژیم صهیونیستی طی چند دهه گذشته از چند کشور مختلف به طور مخفیانه، حتی بدون اطلاع آمریکا، اورانیوم و مواد هسته‌ای خریداری کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  "فارن پالیسی" ؛ در این گزارش که فارن پالیسی به قلم "ویلیام بور" و "آونر کوهن" آنرا منتشر کرده، گفته شده است که رژیم اسرائیل در سال‌های دور به طور مخفیانه اقدام به خرید مقادیر فراوانی اکسید اورانیوم یا همان "کیک زرد" کرده که می‌توان از آن برای تهیه‌ پلوتونیوم مورد استفاده در سلاح هسته‌ای بهره گرفت.

این گزارش می‌گوید: اواسط ژوِئیه سال 1964 وزارت خارجه آمریکا و سیا پیام مشترکی را به سفارتخانه‌های این کشور در آرژانتین و اسرائیل فرستاد و از آنها خواستند در مورد یک گزارش اطلاعاتی تایید نشده، تحقیق کنند. آنها می‌خواستند بدانند آیا آرژانتینی‌ها برای فروش 80 تا 100 تن اکسید اورانیوم، یا "کیک زرد" (ماده اصلی تهیه سوخت راکتور هسته‌ای و تهیه پلوتونیوم مورد استفاده در سلاح هسته‌ای به اسرائیل ) موافقت کرده‌اند؟

اما در همین حین، واشنگتن اطلاع یافت که انگلیس هم چنین ماده‌ای را به تل اویو فروخته است و دولت انگلیس نیز متوجه‌ شد کانادایی‌ها نیز چنین معامله‌ای را با اسرائیلی‌ها انجام داده‌اند. هر سه کشور نگران جاه‌طلبی‌های تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی بودند. دیپلمات‌های آمریکا در آرژانتین خبر مذکور را تایید کردند، که وزارت خارجه آمریکا را در موضع بدی قرار داد. این وزارتخانه باید از اسرائیلی‌ها در مورد انتقال کیک زرد، پرس وجو‌ می‌کرد، در شرایطی که اسرائیلی‌ها مدعی بودند برنامه هسته‌ای آنها فقط برای اهداف صلح‌آمیز است(!)

اسناد بایگانی شده در مورد فروش کیک زرد، سوابق و تاریخچه اولیه برنامه‌ هسته‌ای اسرائیل را روشن ساخت. 42 مورد از این اسناد برای اولین بار توسط سازمان، "آرشیو امنیت ملی" و "پروژه سوابق بین‌المللی اشاعه هسته‌ای" طی چند روز گذشته منتشر شد. این اسناد نشان می‌دهد که اسرائیل با چه تلاشی به دنبال تهیه مواد خام برای برنامه هسته‌ای خود بوده و چگونه سعی داشته با تامین کنندگان مواد هسته‌ای رابطه برقرار کند.

همچنین این اسناد به ما نشان می‌دهد که دیگر کشورها –بخصوص آمریکا، انگلیس و کانادا – چه دیدگاهی در مورد این برنامه هسته‌ای داشته‌اند.

ماجرای فروش کیک زرد، از سوی آرژانتین به اسرائیل، ناگفته باقی ماند، زیرا اسرائیل تلاش کرد آن را مخفی نگه دارد، و از طرف دیگر آمریکا و متحدان نزدیکش در مورد آنچه که در آن زمان می‌دانستند سکوت اختیار کردند. ایالات متحده آمریکا در مورد آنچه که در آن زمان می‌دانستند سکوت اختیار کردند. ایالات متحده آمریکا در مورد برنامه هسته‌ای اسرائیل و افشای آنچه که می‌داند همیشه مردد بوده است،‌واشنگتن تصور نمی‌کرد برنامه هسته‌ای اسرائیل می‌تواند برای آمریکا مشکلات دیپلماتیکی با همسایگان عرب اسرائیل و احتمالا شوروی سابق،‌بوجود آورد.

از اواخر دهه 60 میلادی "سیا" با خبر شد و تایید کرد که تقریبا دو سال است که اسرائیل سرگرم ساخت تاسیسات هسته‌ای در نزدیکی دیمونا، با کمک فرانسه است. ابتدا فرانسه با هدف حمایت از قصد اسرائیل برای ساخت یک زرادخانه هسته‌ای با توانمندی نظامی،‌موافقت کرد که سوخت راکتور را در اختيار اسرائيل قرار دهد. اما در دوران حکومت شارل دوگل، سياست فرانسه تغيير کرد و به نظر مي‌رسد سال 1963، فرانسه محدوديت‌هايي را براي فروش اورانيوم به اسرائيل در نظر گرفت.

در اواخر آوريل 1964 يک ديپلمات انگليسي پس از مشاهده، گزارش کانادايي‌ها گفت: " اين به آن معني است که اکنون اسرائيل منابع نامحدودي از اورانيوم در اختيار دارد .

انگلستان گزارش کانادايي‌ها را در اختيار سرويس اطلاعاتي آمريکا گذاشت. سيا ابتدا به اين مسئله مشکوک بوده، اما وزارت خارجه آمريکا و سيا تصميم گرفتند موضوع را از طريق سفارتخانه‌هاي خود بررسي کنند. سفارت آمريکا در بوينس آيرس تاييد کرد که در سال 1963 اسرائيل تصميم داشته 80 تن کيک زرد از آرژانتين بخرد.

لوي اشکول نخست وزير وقت اسرائيل در سال 1963 مخفيانه موافقت کرد که دانشمندان آمريکايي از راکتور هسته‌اي ديمونا ديدن کنند، تا از صلح آميز بودن آن مطمئن شوند . در اوايل ژانويه 1964 اولين گروه از آمريکاييان از ديمونا بازديد کردند. اما اکنون مشخص شده است که اسرائيلي‌ها " اقدامات ويژه‌اي" انجام دادند تا دانشمندان آمريکايي را در پي بردن به ماهيت اصلي پروژه باز دارد.

در حالي که دولت آمريکا فروش کيک زرد از طرف آرژانتين به اسرائيل را پيگيري و افشا مي‌کرد، شايعاتي در بهار سال 1965 مطرح شد که يک شرکت اورانيوم فرانسوي در گابن از پاريس اجازه خواسته به اسرائيل کيک زرد بفروشد. فرانسه فروش اورانيوم به اسرائيل را در سال 1963 متوقف کرده بود.

سفارت آمريکا در گابن از مقامات شرکت فرانسوي پرس و جو کرد، اما هيچ پاسخي دريافت نکرد. مشخص نيست آيا مقامات گابني يا شرکت فرانسوي توانسته‌اند اورانيوم را به اسرائيل بفروشند يا نه اينکه آيا اسرائيل در دهه 60 از گابن کيک زرد دريافت کرده يا نه هنوز هم به صورتيک راز باقي مانده است.

در اواسط سال 1968 اسرائيل 200 تن کيک زرد از بلژيک طي عملياتي مخفيانه موسوم به " پلامبت" دريافت کرد.اين عمليات يک شرکت ايتاليايي تحت اداره موساد دست داشت که محموله اورانيوم از طريق يک کشتي باري اروپايي به يک کشتي اسرائيلي منتقل شد.

در انتهای این مقاله آمده است : اسرائيلي‌ها به کانادايي‌ها و آمريکايي‌ها گفته بودند در ديمونا يک کارخانه پايلوت براي بازفرآوري وجود خواهد داشت و آنها تصور کردند اين کارخانه، به حدي کوچک خواهد بود که نمي‌تواند براي برنامه سلاح هسته‌اي استفاده شود. اما در واقع طرح اصلي فرانسه براي ديمونا يک تاسيسات بازفرآوري زيرزميني بزرگ بود. اين مهمترين راز هسته‌اي اسرائيل بوده است .

برچسب ها: سرویس ، خارجه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار