مارك گلن ، از اعضاي جنبش اتحاد صليب آمريكا در جديدترين اظهارات خود بيان داشته كه افشاي جاسوسي ويژه مقامات امنيتي آمريكا از شنود مكالمات كه به دست ادوراد اسنودن افشا شده ، باعث خروج مردم جهان از اغماي اعتماد به سياست هاي آمريكا شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه پرس تي وي ؛ گلن در پاسخ به اين سوال كه در خصوص افشاي حقايق شنود مكالمات توسط رابرت اسنودن چه نظري داريد ، گفت : در حقيقت در خصوص صحت كامل اين ادعا هيچگونه شبهه اي وجود ندارد اما اكنون فضايي براي پرسيدن اين سوال به وجود مي آيد كه چرا در زمان كنوني چنين رسوايي بزرگي مي تواند به وقوع بپيوندد.

در حاليكه اوباما اكنون گرفتار بحران سوريه شده و در آن سو در فشار بيشتر براي جلوگيري از برنامه هسته اي ايران و متوقف كردن آن ناكام مانده است ، اين رسوايي مي تواند براي اين رئيس جمهور به اصطلاح طرفدار صلح مشكلات عديده اي را به وجود بياورد تاجاييكه انتظار استيضاح وي از جانب مجلس آمريكا نيز دور از انتظار نمي تواند باشد.

و اما مشكل ديگري كه گريبان گير آمريكا در آينده سياسي اين كشور است ، بحث جلب اعتماد دوباره هم پيمانان خود است كه اكنون به شدت از اين اقدامات آمريكا نگران شده اند.

آمريكا در پاسخ هاي اوليه خود همواره مدعی شده بود كه پس از وقوع حادثه يازدهم سپتامير ، اين كشور نيازمند تشديد اقدامات اطلاعاتي خود بوده است تا مردم اين كشور در آسايش زندگي كنند اما به نظر مي رسد كه اين ادعاي تكراري آمريكا اين بار نمي تواند پاسخگوي سوالاتي باشد كه ديگر كشورهاي اروپايي و اعضاي گروه هشت كشور اقتصادي از اوباما و دولتش دارند.

گلن در پاسخ به اين سوال كه آينده روابط آمريكا و اتحاديه اروپا را چگونه ارزيابي مي كنيد بين داشت :قطعا شكي بر اين موضوع وارد نيست كه آينده سياسي بين آمريكا و اروپا خدشه دار خواهد شد و اين موضوع يك خطر جدي براي آينده ديپلماتيك و مدني آمريكا به شمار مي آيد.

در واقع باور اين موضوع براي ديپلمات هاي ساير كشورهاي مستق در خاك آمريكا بسيار دشوار است كه مكالماتي كه آنها به پندار خود شخصي انجام مي داده اند ، توسط مقامات امنيتي آمريكا شنود مي شده است و شايد اين لكه ننگي كه بر دامن آمريكا وجود دارد تا مدتها از حافظه دوستان اين كشور در اروپا پاك نشود.

اكنون چشم ها و گوش هاي مردم جهان پس از اين رسوايي باز شده است و اين شنود مكالمات مردم جهان را به گذشته اي تلخ و در زمان جنگ سرد مي برد ، زماني كه دو ابر قدرت شرق و غرب يعني آمريكا و شوروي سابق به شنود مكالمات اقدام مي كردند ، حال اينكه اين اقدام اكنون از ديد بسياري منسوخ شده و فاقد ارزش تلقي مي شود اما شاهد آن هستيم كه هنوز هم آمريكا به عنوان ابر قدرتي پوشالي به اين عمل خود تداوم بخشيده است تا سلطه و ظلم خود را از اين مسير نيز تداوم بخشد.

از نظر من وقوع چنين اقدامي و در پس آن افشاي آن ، ضربه اي مهلك بر يك دهه روابط عميق اتحاديه اروپا و آمريكا وارد كرده است و شايد وخامت وضع آن را بتوان با انفجار يك بمب اتم براي رياست جمهوري آمريكا معادل دانست.

در خصوص دادن پناهندگي به اسنودن از جانب آمريكا نيز مي توان مدعي شد كه اين اتفاق براي اوباما بسيار تلخ خواهد بود و من اطمينان مي دهم كه او به مدت چندين شب بدون تفكر در زمينه چگونگي مقابله با اين اقدام خواب راحتي نخواهد داشت.

گلن در پاسخ به آخرين سوال مبني بر اينكه آيا تاريخ از اسنودن به عنوان يك قهرمان و يا يك خائن ياد خواهد كرد ، گفت : معتقدم كه اسنودن توانست مردم آمريكا را از خواب غفلت بيدار كند و آنها را به اين فكر فرو ببرد كه چه مقدار امنيت آنها در خطر است.

اسنودن به همه نشان داد كه آن آمريكاي رويايي كه در آن شعار آزادي و عدالت براي همه همواره جريان دارد ، آنطور كه ادعا مي شود نيست و با اين رسوايي ماعني اين اصطلاحات رايج در آمريكا را نشانه قرار داد و آن را از بين برد.

پس به نظر من اسنودن براي سالها و يا دهه ها در اذهان باقي خواهد ماند و در كنار ان مردم آمريكا از اين اتفاق درس مهمي را آموختند و آن اين بود كه دولت آنها هر آنچه را كه ادعا مي كند عمل نكرده و در پس پرده ماجرا از قرار ديگري است.

برچسب ها: اوباما ، اسنودن ، مار گلن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار