توافقنامه همکاری و تعامل سازمانی به منظور همکاری در تبادل و اشتراک منابع اطلاعاتی میان دو نهاد کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به امضا رسید.

به گزارش حوزه مجلس باشگاه خبرنگاران؛ توافقنامه همکاری و تعامل سازمانی به منظور همکاری و تبادل اشتراکات میان محمد رجبی دوانی رئیس کتابخانه مجلس و اسحاق صلاحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز در مراسمی به امضا رسید.

براساس این تفاهم‌نامه طرفین در انتقال اطلاعات فهرست‌نویسی، چکیده نویسی و دیجیتالی مربوط به کتب، نشریات و اسناد آرشیوی خود به یکدیگر تلاش خواهند کرد.

بخشی از این تفاهم‌نامه در مورد تهیه منابع مورد نیاز است که به موجب آن طرفین لیست خرید آینده کتب و نشریات خود را به یکدیگر اطلاع می‌دهند تا برای صرفه جویی، دیگری نسبت به خرید سایر منابع موردنیاز خود اقدام، و دو طرف از طریق اسکن آنها مجموعه‌های خود را تکمیل کنند. همچنین کسری مجموعه خود را چه در زمینه کتب و چه در زمینه نشریات از طریق مبادله و اهدا، یا تبادل نسخه دیجیتال برطرف می‌کنند.

طرفین در تبادل نسخه رقمی منابع خطی و چاپ‌های سنگی خود با یکدیگر همکاری داشته و همچنین بر اساس این تفاهم‌نامه، طرفین در آسیب‌شناسی و مرمت آثار خطی، نفیس و اسناد خود همکاری می‌کنند.

از سوی دیگر کتابخانه مجلس و کتابخانه ملی ایران به عنوان دو کتابخانه بزرگ کشور در اجرای طرح آزمایشی سازماندهی منابع کتابی و غیرکتابی براساس "FRBR"  بر مبنای دستورالعمل  RDA همکاری کرده و از تجربیات یکدیگر بهره مند می‌شوند.

همکاری در تبادل اطلاعات و تعامل در خصوص پردازش منابع دیجیتالی و فراداده‌ها در نرم افزار کتابخانه دیجیتال و همچنین تعیین خط مشی دیجیتال‌سازی منابع و جلوگیری از انجام دوباره کاری اسکن بخش دیگر این تفاهم‌نامه را تشکیل می‌دهد.

کتابخانه ملی ایران و مجلس شورای اسلامی در لینک نشانی و ایجاد جایگاه مشترک کتابخانه دیجیتال و کتاب الکترونیکی نیز با یکدیگر همکاری و همیاری خواهند داشت. برگزاری نمایشگاه‌ها، همایش‌ها، سخنرانی‌ها و کارگاه‌های علمی، آموزشی و پژوهشی و ارائه دوره‌های آموزشی تخصصی و همکاری در پروژه‌های پژوهشی، تحقیقاتی، تخصصی و انتشاراتی نیز بخش دیگری از  این تفاهم نامه است.

همکاری در تبادل موقت یا دائمی کارشناس حوزه‌های مختلف به صورت مأمور یا انتقال، ایجاد ارتباط با سایر کتابخانه‌ها و مراکز علمی، برای ایجاد تشکلی فراگیر برای تمامی کتابخانه‌های کشور نیز از توافقات این تفاهم‌نامه میان کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است.

انتهای پیام/
برچسب ها: کتابخانه ، مجلس ، ملی ، امضا ، تفاهم ، نامه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار